Reizigers Haarlem/IJmond vaker met bus
In twee jaar tijd is het aantal busreizigers in de regio Haarlem/IJmond met 21 procent gestegen. Dat zijn in oktober 2018 ruim 100.000 meer reizigers dan in oktober 2016.
Met een hoogwaardige busverbinding, meer bussen in de spits en extra lijndiensten sluit het aanbod beter aan bij de wensen van de reizigers. Hierdoor wordt de bus vaker als transportmiddel gekozen.
Met de komst van de vrije busbaan tussen Haarlem en Velsen is de betrouwbaarheid en kwaliteit van het busvervoer op deze verbinding verbeterd. 2 nieuwe R-netlijnen (IJmuiden - Haarlem en IJmuiden – Amsterdam-Sloterdijk) bieden reizigers hoogwaardig, frequent en comfortabel busvervoer. Daarnaast zijn er, vanaf de start van de nieuwe OV-concessie in september 2017, meer bussen in de spits gaan rijden en nieuwe routes toegevoegd. Om het effect van de veranderingen te meten is gekeken naar de reizigersaantallen in de bussen van deze concessie.
Er is bij het gebruik van het busvervoer een duidelijk verschil te zien tussen beide zijden van het Noordzeekanaal. Op de buslijnen ten zuiden van het Noordzeekanaal was vaak een toename te zien.
Zo is het vervoer tussen IJmuiden en Haarlem de afgelopen jaren flink toegenomen. Deze toename van de reizigersaantallen is vooral te danken aan de frequentieverhoging in de daluren van lijn 385 van 5x naar 6x per uur en de toename van de betrouwbaarheid (stiptheid) doordat op een belangrijk deel van de route gebruik kan worden gemaakt van een vrije busbaan.
Met een hoogwaardige busverbinding, meer bussen in de spits en extra lijndiensten sluit het aanbod beter aan bij de wensen van de reizigers. Hierdoor wordt de bus vaker als transportmiddel gekozen.
Met de komst van de vrije busbaan tussen Haarlem en Velsen is de betrouwbaarheid en kwaliteit van het busvervoer op deze verbinding verbeterd. 2 nieuwe R-netlijnen (IJmuiden - Haarlem en IJmuiden – Amsterdam-Sloterdijk) bieden reizigers hoogwaardig, frequent en comfortabel busvervoer. Daarnaast zijn er, vanaf de start van de nieuwe OV-concessie in september 2017, meer bussen in de spits gaan rijden en nieuwe routes toegevoegd. Om het effect van de veranderingen te meten is gekeken naar de reizigersaantallen in de bussen van deze concessie.
Er is bij het gebruik van het busvervoer een duidelijk verschil te zien tussen beide zijden van het Noordzeekanaal. Op de buslijnen ten zuiden van het Noordzeekanaal was vaak een toename te zien.
Zo is het vervoer tussen IJmuiden en Haarlem de afgelopen jaren flink toegenomen. Deze toename van de reizigersaantallen is vooral te danken aan de frequentieverhoging in de daluren van lijn 385 van 5x naar 6x per uur en de toename van de betrouwbaarheid (stiptheid) doordat op een belangrijk deel van de route gebruik kan worden gemaakt van een vrije busbaan.
Geen opmerkingen: