Trams Uithoflijn rijden nu ook overdag: laatste serie testritten
Het project Uithoflijn gaat de laatste, beslissende fase in. Om te ervaren wat er nodig is om straks dagelijks 34.000 reizigers te vervoeren, rijden vanaf vandaag de testtrams van de Uithoflijn steeds vaker overdag.
Het gaat niet alleen om het oefenen op het rijden op de klok, maar ook om het trainen van de trambestuurders en het voorbereiden op allerlei situaties die kunnen plaatsvinden. In deze laatste testfase wordt de eindsituatie, het rijden met reizigers, zo goed mogelijk nagebootst.
De komende maanden krijgen ruim honderd trambestuurders het laatste deel van hun opleiding: overdag rijden op de Uithoflijn.
Er zijn overdag drie soorten testritten: opleidingsritten, testen van verschillende (nood)situaties en het testen van de dienstregeling. Opleidingsritten vinden tot en met de zomer plaats op werkdagen tussen 6 en 22 uur. De eerste weken gebeurt dat met twee trams, daarna rijden er vier trams. Bij twee trams is er ongeveer elk half uur een tram per richting te verwachten, bij vier trams is dat ongeveer elk kwartier een tram per richting. Er zijn zo’n 20 testen met verschillende (nood)situaties. Hieraan nemen ook hulpdiensten deel. Deze testen vinden overdag plaats buiten de spits tot medio april, ook in weekenden.
In april en mei wordt de dienstregeling getest: lukt het de trams te laten rijden op de klok? Er rijden dan eerst acht trams per uur per richting, dan twaalf trams en uiteindelijk zestien trams per uur per richting. Dan wordt ook in de weekenden gereden. Deze dienstregelingstesten worden afgewisseld met opleidingsritten voor trambestuurders. Tijdens de proeffase mogen er nog geen reizigers mee.
De Uithoflijn gaat zeker vijf maanden proefrijden zonder passagiers. Afhankelijk van wat de trambestuurders in die testperiode tegenkomen, wordt bepaald wanneer de exploitatie kan starten. Dat wordt zeer waarschijnlijk december 2019, maar het kan ook zijn dat de Uithoflijn eerder start. Vanaf dat moment vervalt buslijn 12. Ook de projectnaam Uithoflijn verdwijnt dan. De trams op de nieuwe lijn gaan dan rijden voor de reizigers onder het U-OV lijnnummer 22.
Het beheer en onderhoud van de Uithoflijn is vanaf nu in handen van het trambedrijf van de provincie Utrecht. Met de overdracht gaat niet alleen de dagelijkse zorg voor de trams en de trambaan over naar de provincie Utrecht, maar ook het beheer van alle gebouwen, zoals de opstelsporen bij P+R Utrecht Science Park en de onderstations die zorgen dat de bovenleidingen onder stroom staan. Ook voor de veiligheid van het tramsysteem en het aanvragen van vergunningen voor werkzaamheden in de buurt van de trambaan is de provincie Utrecht het eerste aanspreekpunt geworden.
Het gaat niet alleen om het oefenen op het rijden op de klok, maar ook om het trainen van de trambestuurders en het voorbereiden op allerlei situaties die kunnen plaatsvinden. In deze laatste testfase wordt de eindsituatie, het rijden met reizigers, zo goed mogelijk nagebootst.
De komende maanden krijgen ruim honderd trambestuurders het laatste deel van hun opleiding: overdag rijden op de Uithoflijn.
Er zijn overdag drie soorten testritten: opleidingsritten, testen van verschillende (nood)situaties en het testen van de dienstregeling. Opleidingsritten vinden tot en met de zomer plaats op werkdagen tussen 6 en 22 uur. De eerste weken gebeurt dat met twee trams, daarna rijden er vier trams. Bij twee trams is er ongeveer elk half uur een tram per richting te verwachten, bij vier trams is dat ongeveer elk kwartier een tram per richting. Er zijn zo’n 20 testen met verschillende (nood)situaties. Hieraan nemen ook hulpdiensten deel. Deze testen vinden overdag plaats buiten de spits tot medio april, ook in weekenden.
In april en mei wordt de dienstregeling getest: lukt het de trams te laten rijden op de klok? Er rijden dan eerst acht trams per uur per richting, dan twaalf trams en uiteindelijk zestien trams per uur per richting. Dan wordt ook in de weekenden gereden. Deze dienstregelingstesten worden afgewisseld met opleidingsritten voor trambestuurders. Tijdens de proeffase mogen er nog geen reizigers mee.
De Uithoflijn gaat zeker vijf maanden proefrijden zonder passagiers. Afhankelijk van wat de trambestuurders in die testperiode tegenkomen, wordt bepaald wanneer de exploitatie kan starten. Dat wordt zeer waarschijnlijk december 2019, maar het kan ook zijn dat de Uithoflijn eerder start. Vanaf dat moment vervalt buslijn 12. Ook de projectnaam Uithoflijn verdwijnt dan. De trams op de nieuwe lijn gaan dan rijden voor de reizigers onder het U-OV lijnnummer 22.
Het beheer en onderhoud van de Uithoflijn is vanaf nu in handen van het trambedrijf van de provincie Utrecht. Met de overdracht gaat niet alleen de dagelijkse zorg voor de trams en de trambaan over naar de provincie Utrecht, maar ook het beheer van alle gebouwen, zoals de opstelsporen bij P+R Utrecht Science Park en de onderstations die zorgen dat de bovenleidingen onder stroom staan. Ook voor de veiligheid van het tramsysteem en het aanvragen van vergunningen voor werkzaamheden in de buurt van de trambaan is de provincie Utrecht het eerste aanspreekpunt geworden.
Geen opmerkingen: