Proef met gedeeltelijk geautomatiseerde reizigerstrein Groningen-Zuidhorn geslaagd
De gedeeltelijk geautomatiseerde trein is geschikt als reizigerstrein op het Nederlandse spoor. Dat blijkt uit de proef die afgelopen week is uitgevoerd tussen Groningen en Zuidhorn, door de provincie Groningen, ProRail, Arriva Nederland en Stadler. De zogeheten Automatic Train Operation (ATO) functioneert als een soort cruise control die de machinist ondersteunt om de trein preciezer te laten rijden en stoppen. De resultaten werden bekendgemaakt op een persconferentie in het provinciehuis, door bestuurders van de betrokken partijen, onder wie gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk.
Een week lang zijn er testen uitgevoerd met ATO. De proefritten, die 's nachts hebben plaatsgevonden, zijn voorspoedig verlopen en hebben veel data opgeleverd. Er is veel geleerd van de eerste testen. De eerste bevindingen zijn positief. De verwachting is dat ATO kan bijdragen aan constanter en punctueler rijden. Hoeveel tijdswinst dit oplevert en in welke mate er ruimte is voor de inzet van extra treinen (dus capaciteitsuitbreiding) moet blijken uit vervolgtesten. De vier betrokken partijen hebben aangegeven hiermee binnenkort verder te gaan.
Omdat het spoornetwerk op diverse plekken tegen zijn grenzen aanloopt, onderzoeken de samenwerkende partijen of deze innovatieve techniek geschikt is om op korte termijn de capaciteit van het (personen)spoorwegnetwerk te vergroten en knelpunten op te lossen zonder dat er grote investeringen in de infrastructuur nodig zijn. Verder wordt nader bekeken of het systeem bijdraagt aan duurzaam en comfortabel reizen, omdat de treinen zuiniger, constanter en punctueler kunnen rijden.
ATO functioneert voor de machinist als een soort cruise control, ook wel automatische piloot genoemd (Automatic Train Operation, niveau 2). De machinist blijft verantwoordelijk voor het veilig bedienen en rijden van de trein. ATO is dus in deze vorm een hulpmiddel/ondersteuning voor de machinist. Het is geen doel van de proef om de machinist te vervangen.
Vorig jaar hebben de samenwerkingspartners de proefperiode al aangekondigd. ProRail voerde eerder in december 2018 een test uit met een goederentrein op de Betuweroute. De samenwerkende organisaties bekijken in de komende periode de testresultaten nauwkeurig. Op basis hiervan wordt een plan van aanpak voor het vervolg gemaakt.
Een week lang zijn er testen uitgevoerd met ATO. De proefritten, die 's nachts hebben plaatsgevonden, zijn voorspoedig verlopen en hebben veel data opgeleverd. Er is veel geleerd van de eerste testen. De eerste bevindingen zijn positief. De verwachting is dat ATO kan bijdragen aan constanter en punctueler rijden. Hoeveel tijdswinst dit oplevert en in welke mate er ruimte is voor de inzet van extra treinen (dus capaciteitsuitbreiding) moet blijken uit vervolgtesten. De vier betrokken partijen hebben aangegeven hiermee binnenkort verder te gaan.
Omdat het spoornetwerk op diverse plekken tegen zijn grenzen aanloopt, onderzoeken de samenwerkende partijen of deze innovatieve techniek geschikt is om op korte termijn de capaciteit van het (personen)spoorwegnetwerk te vergroten en knelpunten op te lossen zonder dat er grote investeringen in de infrastructuur nodig zijn. Verder wordt nader bekeken of het systeem bijdraagt aan duurzaam en comfortabel reizen, omdat de treinen zuiniger, constanter en punctueler kunnen rijden.
ATO functioneert voor de machinist als een soort cruise control, ook wel automatische piloot genoemd (Automatic Train Operation, niveau 2). De machinist blijft verantwoordelijk voor het veilig bedienen en rijden van de trein. ATO is dus in deze vorm een hulpmiddel/ondersteuning voor de machinist. Het is geen doel van de proef om de machinist te vervangen.
Vorig jaar hebben de samenwerkingspartners de proefperiode al aangekondigd. ProRail voerde eerder in december 2018 een test uit met een goederentrein op de Betuweroute. De samenwerkende organisaties bekijken in de komende periode de testresultaten nauwkeurig. Op basis hiervan wordt een plan van aanpak voor het vervolg gemaakt.
Geen opmerkingen: