Softwarefout HSL-locomotieven opgelost
De fout in de software van de TRAXX-locomotieven die op de Hogesnelheidslijn (HSL) rijden is verholpen. Technici van NS hebben daar samen met leverancier Bombardier met man en macht aan gewerkt. De afgelopen weken steeg de punctualiteit op de HSL tot boven de 84%, het hoogste niveau in ruim een half jaar.
De oplossing van de softwarefout is in hoog tempo doorgevoerd. Hiervoor is intensief samengewerkt met leverancier Bombardier, spoorbeheerder ProRail en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die toeziet op de veiligheid. Alle locomotieven van binnenlandse treinen zijn inmiddels van de update voorzien. Softwarestoringen hebben zich niet meer voorgedaan. De locomotieven van de Intercity Brussel volgen binnen enkele weken. Vanwege toelating van de software in België duurt dat iets langer.
Marjan Rintel, in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor de treindienst: “De HSL is de snelst groeiende spoorverbinding van Nederland en zeer belangrijk voor onze reizigers, binnen Nederland en internationaal. Ik ben opgelucht dat deze softwarefout is verholpen en dat de betrouwbaarheid voor reizigers weer toeneemt.”
Om zoveel mogelijk treinen op de HSL op tijd te laten vertrekken en aankomen, werken NS en ProRail al langer intensief samen in een speciaal Verbeterprogramma HSL. Vanwege de softwareproblemen nam NS nog aanvullende maatregelen om storingen sneller op te lossen, de strandingsduur te beperken en de dienstregeling sneller te hervatten. Zo is er een gespecialiseerde helpdesk, zijn er extra trainingen voor machinisten in de simulator en staan er extra NS-medewerkers klaar om problemen op te vangen. Deze verscherpte maatregelen blijven van kracht.
De oplossing van de softwarefout is in hoog tempo doorgevoerd. Hiervoor is intensief samengewerkt met leverancier Bombardier, spoorbeheerder ProRail en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die toeziet op de veiligheid. Alle locomotieven van binnenlandse treinen zijn inmiddels van de update voorzien. Softwarestoringen hebben zich niet meer voorgedaan. De locomotieven van de Intercity Brussel volgen binnen enkele weken. Vanwege toelating van de software in België duurt dat iets langer.
Marjan Rintel, in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor de treindienst: “De HSL is de snelst groeiende spoorverbinding van Nederland en zeer belangrijk voor onze reizigers, binnen Nederland en internationaal. Ik ben opgelucht dat deze softwarefout is verholpen en dat de betrouwbaarheid voor reizigers weer toeneemt.”
Om zoveel mogelijk treinen op de HSL op tijd te laten vertrekken en aankomen, werken NS en ProRail al langer intensief samen in een speciaal Verbeterprogramma HSL. Vanwege de softwareproblemen nam NS nog aanvullende maatregelen om storingen sneller op te lossen, de strandingsduur te beperken en de dienstregeling sneller te hervatten. Zo is er een gespecialiseerde helpdesk, zijn er extra trainingen voor machinisten in de simulator en staan er extra NS-medewerkers klaar om problemen op te vangen. Deze verscherpte maatregelen blijven van kracht.
Geen opmerkingen: