Minder treinen door werkzaamheden spoorlijn Arnhem-Winterswijk
Van 25 juli 2019 tot en met 11 augustus 2019 voert Strukton Rail grote verbeterwerkzaamheden uit aan het spoor bij Zevenaar, Didam en Wehl. Dit heeft gevolgen voor de treindienst Arnhem-Winterswijk en de internationale trein naar Düsseldorf. Vervoerders zetten snel- en stopbussen in.
In opdracht van provincie Gelderland en ProRail startte aannemer Strukton Rail begin dit jaar met de werkzaamheden om het spoor te verbeteren tussen Arnhem-Winterswijk. De ’18-daagse’ treinvrije periode in de zomer is een megaklus waar de aannemer dag en nacht met zwaar materieel werkt. Over 4 kilometer wordt het spoor verdubbeld en wordt er gewerkt aan de bovenleidingen en beveiligingssystemen. Ook wordt het bovendek van de voetgangers- en fietserstunnel aangebracht.
Tijdens de treinvrije periode is (zeer) beperkt treinverkeer mogelijk. Connexxion (Breng), Arriva en ook Abellio regelen snel- en stopbussen. De vervoerders informeren hun reizigers via hun websites, informatieschermen in de treinen en wordt er geflyerd op de stations. Reizigers worden geadviseerd hun reis tijdig te plannen en actuele reisinformatie te raadplegen bij de vervoerders of de OV-reisplanner 9292.
De planning is nog onder voorbehoud. Eerder troffen we bij werkzaamheden in Zevenaar explosieven uit de Tweede Wereldoorlog aan. Werkzaamheden worden in overleg met de Explosieven Opruimingsdienst Defensie voor de ontruiming tijdelijk stilgelegd uit veiligheidsoverwegingen. Het is niet uitgesloten dat er tijdens de werkzaamheden nog meer explosieven worden aangetroffen.
Wegens overige (weg) werkzaamheden informeren gemeenten Zevenaar, Montferland (Didam) en Doetinchem (Wehl) hun inwoners extra via de gemeentewebsites, social media, advertenties en app.
Voor de 21.000 dagelijkse reizigers op de spoorlijn Arnhem—Doetinchem-Winterwijk is deze spoorverbetering belangrijk. Het betekent een kortere reistijd, meer overstaptijd en minder vertragingen tussen de Randstad en de Liemers en de Achterhoek. Door de spoorverdubbeling kunnen treinen elkaar voortaan passeren en de trein krijgt in Arnhem meer tijd om te keren. Bovendien kunnen de treinen straks met hogere snelheid rijden. In Zevenaar wordt voor de veiligheid de overweg vervangen door een voetgangers- en fietserstunnel. Na de zomer wordt het extra spoor in gebruik genomen. Medio 2020 zijn alle werkzaamheden afgerond.
In opdracht van provincie Gelderland en ProRail startte aannemer Strukton Rail begin dit jaar met de werkzaamheden om het spoor te verbeteren tussen Arnhem-Winterswijk. De ’18-daagse’ treinvrije periode in de zomer is een megaklus waar de aannemer dag en nacht met zwaar materieel werkt. Over 4 kilometer wordt het spoor verdubbeld en wordt er gewerkt aan de bovenleidingen en beveiligingssystemen. Ook wordt het bovendek van de voetgangers- en fietserstunnel aangebracht.
Tijdens de treinvrije periode is (zeer) beperkt treinverkeer mogelijk. Connexxion (Breng), Arriva en ook Abellio regelen snel- en stopbussen. De vervoerders informeren hun reizigers via hun websites, informatieschermen in de treinen en wordt er geflyerd op de stations. Reizigers worden geadviseerd hun reis tijdig te plannen en actuele reisinformatie te raadplegen bij de vervoerders of de OV-reisplanner 9292.
De planning is nog onder voorbehoud. Eerder troffen we bij werkzaamheden in Zevenaar explosieven uit de Tweede Wereldoorlog aan. Werkzaamheden worden in overleg met de Explosieven Opruimingsdienst Defensie voor de ontruiming tijdelijk stilgelegd uit veiligheidsoverwegingen. Het is niet uitgesloten dat er tijdens de werkzaamheden nog meer explosieven worden aangetroffen.
Wegens overige (weg) werkzaamheden informeren gemeenten Zevenaar, Montferland (Didam) en Doetinchem (Wehl) hun inwoners extra via de gemeentewebsites, social media, advertenties en app.
Voor de 21.000 dagelijkse reizigers op de spoorlijn Arnhem—Doetinchem-Winterwijk is deze spoorverbetering belangrijk. Het betekent een kortere reistijd, meer overstaptijd en minder vertragingen tussen de Randstad en de Liemers en de Achterhoek. Door de spoorverdubbeling kunnen treinen elkaar voortaan passeren en de trein krijgt in Arnhem meer tijd om te keren. Bovendien kunnen de treinen straks met hogere snelheid rijden. In Zevenaar wordt voor de veiligheid de overweg vervangen door een voetgangers- en fietserstunnel. Na de zomer wordt het extra spoor in gebruik genomen. Medio 2020 zijn alle werkzaamheden afgerond.
Geen opmerkingen: