Steeds meer Utrechters fietsen
Steeds meer Utrechters kiezen voor fietsen in plaats van de auto te nemen. Het aantal fietsers steeg in 2018 met 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het autogebruik is gelijk gebleven terwijl het aantal inwoners flink is toegenomen. Het aantal deelauto's steeg met 31 procent naar ruim 3300, waarmee Utrecht per inwoner de meeste deelauto's van Nederland heeft. Verder steeg het aandeel elektrische auto's en werd 8 procent meer gebruik gemaakt van de P+R's met 210.000 verkochte combikaartjes.
Alle cijfers staan in de Mobiliteitsmonitor 2019 die de gemeente presenteerde. Met dit jaarlijkse onderzoek meet Utrecht de voortgang van het mobiliteitsbeleid. Het uitgangspunt van dit beleid is dat Utrecht een gezonde aantrekkelijke stad is, met ruimte om op straat te spelen en elkaar te ontmoeten. Daarnaast moet de stad bereikbaar blijven voor iedereen.
Bewoners zijn opnieuw vaker tevreden over de bereikbaarheid van de binnenstad en dan vooral met de fiets. Dat is ook direct de meest gebruikte vervoerwijze binnen de stad: 47 procent pakt de fiets naar een bestemming binnen Utrecht. Hoewel het autogebruik in absolute getallen gelijk is gebleven, is het gebruik van de auto relatief gezien opnieuw afgenomen. Het autobezit is vrijwel hetzelfde gebleven. 32 procent van de Utrechtse huishoudens heeft geen auto.
Het Utrechtse beleid om doorgaand verkeer zoveel mogelijk te laten rijden via de ring en niet door de stad, is nog niet in de cijfers terug te zien. De percentages doorgaand verkeer op stedelijke verbindingswegen zijn met gemiddeld ruim 40 procent aanzienlijk. Ook kiest gemiddeld ruim 30 procent van de weggebruikers niet de dichtstbijzijnde invalsweg. Dit zorgt voor meer verkeer door de stad dan noodzakelijk is. De gemeente werkt daarom verder aan maatregelen om doorgaand verkeer te beperken om te zorgen voor een fijnere leefomgeving voor bewoners met minder stank en geluidsoverlast.
Alle cijfers staan in de Mobiliteitsmonitor 2019 die de gemeente presenteerde. Met dit jaarlijkse onderzoek meet Utrecht de voortgang van het mobiliteitsbeleid. Het uitgangspunt van dit beleid is dat Utrecht een gezonde aantrekkelijke stad is, met ruimte om op straat te spelen en elkaar te ontmoeten. Daarnaast moet de stad bereikbaar blijven voor iedereen.
Bewoners zijn opnieuw vaker tevreden over de bereikbaarheid van de binnenstad en dan vooral met de fiets. Dat is ook direct de meest gebruikte vervoerwijze binnen de stad: 47 procent pakt de fiets naar een bestemming binnen Utrecht. Hoewel het autogebruik in absolute getallen gelijk is gebleven, is het gebruik van de auto relatief gezien opnieuw afgenomen. Het autobezit is vrijwel hetzelfde gebleven. 32 procent van de Utrechtse huishoudens heeft geen auto.
Het Utrechtse beleid om doorgaand verkeer zoveel mogelijk te laten rijden via de ring en niet door de stad, is nog niet in de cijfers terug te zien. De percentages doorgaand verkeer op stedelijke verbindingswegen zijn met gemiddeld ruim 40 procent aanzienlijk. Ook kiest gemiddeld ruim 30 procent van de weggebruikers niet de dichtstbijzijnde invalsweg. Dit zorgt voor meer verkeer door de stad dan noodzakelijk is. De gemeente werkt daarom verder aan maatregelen om doorgaand verkeer te beperken om te zorgen voor een fijnere leefomgeving voor bewoners met minder stank en geluidsoverlast.
Geen opmerkingen: