Nog meer tempo in aanpak onbewaakte overwegen
Samen met het Rijk gaan gemeenten en provincies meer tempo maken in de aanpak van overwegen die niet zijn beveiligd door spoorbomen of bellen. Deze gezamenlijke ambitie spraken zij onlangs uit op een landelijke bijeenkomst rondom onbewaakte overwegen in Zwolle.
De provincie Overijssel, waar 17 procent van de onbewaakte overwegen zich bevindt, heeft tijdens de bijeenkomst aangekondigd zo snel mogelijk van alle onbewaakte overwegen in de provincie af te willen zijn en hier ook financieel aan bij te dragen. Staatssecretaris Van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakte eind 2018 bekend dat zij wil dat al deze overwegen in Nederland uiterlijk in 2023 zijn aangepakt of opgeheven.
ProRail is al lang bezig met de strijd tegen de onbewaakte overweg. President-directeur Pier Eringa van ProRail: “De onbewaakte overweg is niet meer van deze tijd. Het overgrote deel van de onbewaakte overwegen bevindt zich in het noord-oosten van Nederland. Deze overwegen liggen op baanvakken waar voorheen minder frequent met treinen werd gereden en waar relatief weinig wegverkeer was. Dit is tegenwoordig niet meer zo. Treinen rijden vaker, op hogere snelheid, en zijn stiller geworden".
De provincie Overijssel, waar 17 procent van de onbewaakte overwegen zich bevindt, heeft tijdens de bijeenkomst aangekondigd zo snel mogelijk van alle onbewaakte overwegen in de provincie af te willen zijn en hier ook financieel aan bij te dragen. Staatssecretaris Van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakte eind 2018 bekend dat zij wil dat al deze overwegen in Nederland uiterlijk in 2023 zijn aangepakt of opgeheven.
ProRail is al lang bezig met de strijd tegen de onbewaakte overweg. President-directeur Pier Eringa van ProRail: “De onbewaakte overweg is niet meer van deze tijd. Het overgrote deel van de onbewaakte overwegen bevindt zich in het noord-oosten van Nederland. Deze overwegen liggen op baanvakken waar voorheen minder frequent met treinen werd gereden en waar relatief weinig wegverkeer was. Dit is tegenwoordig niet meer zo. Treinen rijden vaker, op hogere snelheid, en zijn stiller geworden".
Geen opmerkingen: