Herfst in volle gang: geltreinen terug op het spoor
Gladde sporen vragen extra aandacht van onze machinisten, zeker nu de herfst in volle gang is. Bladval in combinatie met vocht kunnen ervoor zorgen dat de sporen glad worden. Het gevolg? De machinisten moeten langzamer optrekken en rustiger remmen, wat vertraging op kan leveren.
Sinds deze week rijden de geltreinen weer om de kans op gladde sporen te verkleinen. Met een speciale gel maken die de sporen weer wat ruwer. Hierdoor kunnen onze machinisten beter volgens dienstregeling rijden. De afgelopen jaren waren de weergoden de reiziger gunstig gezind, waardoor de herfsthinder meeviel.
NS en ProRail rijden al een aantal jaren met geltreinen om herfsthinder voor reizigers te beperken. Een maatregel die in veel landen gebruikt wordt. Deze geltreinen smeren een gel - het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel - op het spoor. Zo maken ze de sporen minder glad, waardoor de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. ProRail en NS hebben twaalf treinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Acht daarvan zijn reguliere reizigerstreinen. Deze worden met GPS aangestuurd, zodat de gel aangebracht wordt voor of na de stations, waar de treinen optrekken of afremmen. Daarnaast heeft ProRail een aantal speciale geltreinen klaarstaan in Eindhoven en Amersfoort, strategische plekken waarvandaan ze flexibel ingezet kunnen worden waar nodig.
Naast het rijden van geltreinen, zijn in de herfst ook de vertrek- of aankomsttijden op zo’n vijftien trajecten met een minuutje veranderd om treinen langzamer te kunnen laten optrekken. Dit is aangepast in de reisplanner van NS. Niet alleen gladde sporten kunnen voor hinder zorgen. Als het stormt, kunnen bomen op het spoor waaien, wat voor nog veel meer hinder kan zorgen. ProRail zorgt er daarom ook voor dat bomen gesnoeid worden en dat er extra storingsploegen paraat staan als er storm verwacht wordt. Ook staan de incidentbestrijders van ProRail klaar om eventuele bomen en takken van het spoor te halen.
Sinds deze week rijden de geltreinen weer om de kans op gladde sporen te verkleinen. Met een speciale gel maken die de sporen weer wat ruwer. Hierdoor kunnen onze machinisten beter volgens dienstregeling rijden. De afgelopen jaren waren de weergoden de reiziger gunstig gezind, waardoor de herfsthinder meeviel.
NS en ProRail rijden al een aantal jaren met geltreinen om herfsthinder voor reizigers te beperken. Een maatregel die in veel landen gebruikt wordt. Deze geltreinen smeren een gel - het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel - op het spoor. Zo maken ze de sporen minder glad, waardoor de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. ProRail en NS hebben twaalf treinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Acht daarvan zijn reguliere reizigerstreinen. Deze worden met GPS aangestuurd, zodat de gel aangebracht wordt voor of na de stations, waar de treinen optrekken of afremmen. Daarnaast heeft ProRail een aantal speciale geltreinen klaarstaan in Eindhoven en Amersfoort, strategische plekken waarvandaan ze flexibel ingezet kunnen worden waar nodig.
Naast het rijden van geltreinen, zijn in de herfst ook de vertrek- of aankomsttijden op zo’n vijftien trajecten met een minuutje veranderd om treinen langzamer te kunnen laten optrekken. Dit is aangepast in de reisplanner van NS. Niet alleen gladde sporten kunnen voor hinder zorgen. Als het stormt, kunnen bomen op het spoor waaien, wat voor nog veel meer hinder kan zorgen. ProRail zorgt er daarom ook voor dat bomen gesnoeid worden en dat er extra storingsploegen paraat staan als er storm verwacht wordt. Ook staan de incidentbestrijders van ProRail klaar om eventuele bomen en takken van het spoor te halen.
Geen opmerkingen: