Werkzaamheden en oefeningen in Twente
Tijdens de herfstvakantie vernieuwt ProRail op verschillende plekken in Nederland het spoor. Ook in Twente. Afgelopen week reden er daarom bussen in plaats van treinen op trajecten rondom Almelo en Hengelo. Dat bood de brandweer van Almelo de mogelijkheid om te oefenen op en rond het spoor. De werkzaamheden zijn nu afgerond en sinds vrijdag 25 oktober rijden er weer treinen.
In Almelo hebben ProRail en de aannemer de keerwanden van het zogenaamde 'zakspoor' vernieuwd. Het zakspoor is een kopspoor (doodlopend spoor) die binnen een perron ligt. Op station Almelo ligt het zakspoor onder een historische perronkap. Over een lengte van 175 meter hebben we aan weerszijden van dit spoor nieuwe keerwanden gebouwd.
Omdat er vanwege de werkzaamheden geen treinen konden rijden, heeft de brandweer kunnen oefenen op het verdiepte spoor in Almelo. Tijdens deze tweedaagse oefening simuleerde het brandweerkorps verschillende scenario’s, waaronder een brand en een evacuatie uit de trein. "Vanwege de bijzondere ligging van het spoor is dit een unieke gelegenheid geweest om te oefenen en het heeft direct al een aantal leermomenten heeft opgeleverd", vertelt Bert Bremmer, officier van dienst van Incidentenbestrijding van ProRail.
In Borne hebben is de veiligheid op de spoorwegovergang Deldensestraat verbeterd. “De spoorwegovergang was een soort trechter waar alle verkeerstromen samenkwamen. We hebben de overweg nu breder gemaakt en ervoor gezorgd dat alle verkeerstromen van elkaar gescheiden worden”, vertelt bouwmanager Renate van der Meulen van ProRail. “Zo zijn er nu ‘vrij-liggende fietspaden’ met eigen spoorbomen. De uitdaging was dat we hier met verschillende partijen werkten op het formaat van een postzegel. Perfecte afstemming onderling is dan essentieel”.
In Almelo hebben ProRail en de aannemer de keerwanden van het zogenaamde 'zakspoor' vernieuwd. Het zakspoor is een kopspoor (doodlopend spoor) die binnen een perron ligt. Op station Almelo ligt het zakspoor onder een historische perronkap. Over een lengte van 175 meter hebben we aan weerszijden van dit spoor nieuwe keerwanden gebouwd.
Omdat er vanwege de werkzaamheden geen treinen konden rijden, heeft de brandweer kunnen oefenen op het verdiepte spoor in Almelo. Tijdens deze tweedaagse oefening simuleerde het brandweerkorps verschillende scenario’s, waaronder een brand en een evacuatie uit de trein. "Vanwege de bijzondere ligging van het spoor is dit een unieke gelegenheid geweest om te oefenen en het heeft direct al een aantal leermomenten heeft opgeleverd", vertelt Bert Bremmer, officier van dienst van Incidentenbestrijding van ProRail.
In Borne hebben is de veiligheid op de spoorwegovergang Deldensestraat verbeterd. “De spoorwegovergang was een soort trechter waar alle verkeerstromen samenkwamen. We hebben de overweg nu breder gemaakt en ervoor gezorgd dat alle verkeerstromen van elkaar gescheiden worden”, vertelt bouwmanager Renate van der Meulen van ProRail. “Zo zijn er nu ‘vrij-liggende fietspaden’ met eigen spoorbomen. De uitdaging was dat we hier met verschillende partijen werkten op het formaat van een postzegel. Perfecte afstemming onderling is dan essentieel”.
Geen opmerkingen: