Keolis Nederland nieuwe busvervoerder Veluwe, Midden-Overijssel, Apeldoorn, Lelystad en Zwolle
Vanaf december 2020 verzorgt Keolis Nederland het busvervoer op de Veluwe, in Midden-Overijssel en in Apeldoorn en Zwolle. Vanaf september 2021 verzorgt deze vervoerder ook het OV in Lelystad en in december 2023 komt hier de regio IJsselmond bij. Dit is het resultaat van de eerste gezamenlijke openbare aanbesteding door de drie provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel. Bijzondere aandacht bij de aanbesteding ging naar verduurzaming van het busvervoer, de dienstregeling én service aan de reiziger.
Vervoerders Arriva, Connexxion, EBS en Keolis Nederland hebben een bod gedaan op de concessie IJssel-Vecht. Keolis Nederland kwam als beste uit de bus. Met de concessie is tussen de 70 en 80 miljoen euro gemoeid. In totaal gaat het om zo’n 300 voertuigen. Reizigersorganisaties zijn betrokken geweest bij het aanbestedingsproces. Zij brachten advies uit over de eisen die zijn gesteld.
De inschrijvingen zijn beoordeeld op de in de aanbesteding gestelde eisen. Speciale aandacht in de aanbesteding gaat uit naar de verduurzaming van het busvervoer. Zo moeten de meeste buslijnen van de stadsdiensten meteen volledig zero-emissie rijden. Vanaf 2025 geldt dat voor alle nieuw aangeschafte bussen in het gebied IJssel-Vecht.
Met de gunning van de concessie IJssel-Vecht aan Keolis Nederland krijgen de provincies er een ambitieuze vervoerder bij die bij een gelijkblijvende exploitatiebijdrage meer openbaar vervoer aanbiedt. De reizigers krijgen een beter OV-aanbod door een toename van het aantal dienstregelingsuren die Keolis inzet om de bereikbaarheid van de economische kerngebieden, regionale centra en middelgrote steden te verbeteren. Voor reizigers komen er ook speciale productformules waaronder ComfortRRReis op vier HOV-assen. De vakantiedienstregeling wordt verkort. Hiervan profiteren met name de forenzen.
Vanaf de start van de concessie wordt er gereden met voertuigen die vrijwel allemaal emissievrij zijn. Zo draagt Keolis Nederland bij aan de ambities van de provincies om de CO2 uitstoot door het openbaar vervoer terug te dringen en zo hun bijdrage te leveren aan de doelstellingen van het Nationaal Klimaatakkoord. Op diverse bushaltes komen reisinformatiepanelen werkend op zonne-energie. Met al deze maatregelen wordt dit een van de meest duurzame concessies van Nederland.
Op diverse stations komt een moderne haltezuil met een touchscreen. Hier kunnen mensen informatie krijgen over de busdienst én ook over andere mobiliteitsdiensten en de omgeving. In Apeldoorn, Lelystad en Zwolle komen servicewinkels voor persoonlijk klantcontact.
Vervoerders Arriva, Connexxion, EBS en Keolis Nederland hebben een bod gedaan op de concessie IJssel-Vecht. Keolis Nederland kwam als beste uit de bus. Met de concessie is tussen de 70 en 80 miljoen euro gemoeid. In totaal gaat het om zo’n 300 voertuigen. Reizigersorganisaties zijn betrokken geweest bij het aanbestedingsproces. Zij brachten advies uit over de eisen die zijn gesteld.
De inschrijvingen zijn beoordeeld op de in de aanbesteding gestelde eisen. Speciale aandacht in de aanbesteding gaat uit naar de verduurzaming van het busvervoer. Zo moeten de meeste buslijnen van de stadsdiensten meteen volledig zero-emissie rijden. Vanaf 2025 geldt dat voor alle nieuw aangeschafte bussen in het gebied IJssel-Vecht.
Met de gunning van de concessie IJssel-Vecht aan Keolis Nederland krijgen de provincies er een ambitieuze vervoerder bij die bij een gelijkblijvende exploitatiebijdrage meer openbaar vervoer aanbiedt. De reizigers krijgen een beter OV-aanbod door een toename van het aantal dienstregelingsuren die Keolis inzet om de bereikbaarheid van de economische kerngebieden, regionale centra en middelgrote steden te verbeteren. Voor reizigers komen er ook speciale productformules waaronder ComfortRRReis op vier HOV-assen. De vakantiedienstregeling wordt verkort. Hiervan profiteren met name de forenzen.
Vanaf de start van de concessie wordt er gereden met voertuigen die vrijwel allemaal emissievrij zijn. Zo draagt Keolis Nederland bij aan de ambities van de provincies om de CO2 uitstoot door het openbaar vervoer terug te dringen en zo hun bijdrage te leveren aan de doelstellingen van het Nationaal Klimaatakkoord. Op diverse bushaltes komen reisinformatiepanelen werkend op zonne-energie. Met al deze maatregelen wordt dit een van de meest duurzame concessies van Nederland.
Op diverse stations komt een moderne haltezuil met een touchscreen. Hier kunnen mensen informatie krijgen over de busdienst én ook over andere mobiliteitsdiensten en de omgeving. In Apeldoorn, Lelystad en Zwolle komen servicewinkels voor persoonlijk klantcontact.
Geen opmerkingen: