Lelylijn kostendekkend te exploiteren
De nieuwe Lely spoorlijn is volgens eerste berekeningen kostendekkend te exploiteren. Van het reizigerspotentieel van 22.500 reizigers per dag is de helft nieuw. ook Emmeloord en Drachten komen aan het spoor te liggen.
De Lelylijn, die tussen de 3,2 en 6,4 miljard euro zal kosten, moet worden aangelegd ten westen en noorden van de snelwegen A6 en A7, zo staat in het haalbaarheidsonderzoek van Studio Bereikbaar dat provincies en kabinet woensdag openbaar hebben gemaakt.
In Heerenveen zijn de veranderingen het meest ingrijpend. Noordwestelijk van het klaverblad komt een nieuw station; station Heerenveen-Noord. Vandaar buigt er een lijn af naar Leeuwarden. Leeuwarders moeten overstappen in Heerenveen.
De reistijd Leeuwarden-Schiphol wordt 90 minuten waar dat er nu 130 zijn.
De Lelylijn, die tussen de 3,2 en 6,4 miljard euro zal kosten, moet worden aangelegd ten westen en noorden van de snelwegen A6 en A7, zo staat in het haalbaarheidsonderzoek van Studio Bereikbaar dat provincies en kabinet woensdag openbaar hebben gemaakt.
In Heerenveen zijn de veranderingen het meest ingrijpend. Noordwestelijk van het klaverblad komt een nieuw station; station Heerenveen-Noord. Vandaar buigt er een lijn af naar Leeuwarden. Leeuwarders moeten overstappen in Heerenveen.
De reistijd Leeuwarden-Schiphol wordt 90 minuten waar dat er nu 130 zijn.
Geen opmerkingen: