ProRail, Lineas en Alstom gaan testen met automatisch rangeren
ProRail gaat samen met spoorgoederenvervoerder Lineas en technisch leverancier Alstom een proef met automatisch rangeren opzetten. Daarvoor heeft ProRail in juni samenwerkingsovereenkomsten gesloten met de twee organisaties.
Tijdens de proef willen ProRail en Lineas leren wat nodig is om een locomotief automatisch rangeerbewegingen uit te laten voeren. Dit gebeurt op een rangeerterrein, een zogeheten niet centraal bediend gebied (NCBG), waar geen technische beveiliging is. Machinisten en rangeerders bedienen daar zelf de wissels en zijn verantwoordelijk is voor een veilige verplaatsing van de treinen.
De spoorsector ziet kansen om met automatisch rangeren de operatie efficiënter en veiliger te maken. Ook kijkt men automatisch rangeren kan bijdragen aan doelstellingen op het gebied van capaciteit, punctualiteit en duurzaamheid.
Tijdens de proef willen ProRail en Lineas leren wat nodig is om een locomotief automatisch rangeerbewegingen uit te laten voeren. Dit gebeurt op een rangeerterrein, een zogeheten niet centraal bediend gebied (NCBG), waar geen technische beveiliging is. Machinisten en rangeerders bedienen daar zelf de wissels en zijn verantwoordelijk is voor een veilige verplaatsing van de treinen.
De spoorsector ziet kansen om met automatisch rangeren de operatie efficiënter en veiliger te maken. Ook kijkt men automatisch rangeren kan bijdragen aan doelstellingen op het gebied van capaciteit, punctualiteit en duurzaamheid.
Geen opmerkingen: