Ads Top

Gouden kans voor de e-bike

Transportgeograaf Paul Plazier is een deskundige als het gaat om de elektrische fiets. Twee jaar geleden promoveerde hij aan de RUG op een onderzoek naar het gebruik van dit steeds populairdere vervoermiddel. Hij concludeerde toen dat de keuze voor een e-bike vooral samenhangt met fietsplezier, gezondheidsvoordeel, imago en betaalbaarheid. Motieven als duurzaamheid en verkeersdrukte bleken minder belangrijk. Dat wil zeggen, voor de consument. Voor beleidsmakers en planologen doen ook die laatste twee factoren er wel degelijk toe.

Plazier ziet grote kansen voor de elektrische fiets, vooral voor woon-werkverkeer. ‘Wat de voordelen zijn, hangt natuurlijk af van waarvoor het een alternatief is. Als iemand de auto laat staan, zijn de winst voor het milieu, de vermindering van drukte op de weg en vergroting van de conditie meteen zichtbaar. En als iemand minder gebruik maakt van het OV, geldt ook dat het gezonder is en bovendien dat bussen en treinen minder vol zijn. Maar als de e-bike de gewone fiets gaat vervangen, vind ik dat zonde. De gewone fiets is gezonder en duurzamer. Maar: de e-bike biedt wel voordelen. Omdat het mensen die met een gewone fiets nooit waren gaan fietsen overhaalt om dat wel te doen. Recente studies tonen aan dat in Nederland mensen met een e-bike langere ritten maken dan met de gewone fiets. In het buitenland is het zo dat mensen met een e-bike ook meer ritjes gaan maken op de fiets. Dus dat zijn de mogelijke positieve effecten. Maar het uitgangspunt blijft wat mij betreft: ga zo veel mogelijk (gewoon) fietsen.’

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.