Nieuwe manier van gladheidbestrijding op het spoor
NS en ProRail gaan in de herfst een nieuwe manier beproeven om gladheid op het spoor te bestrijden. Er is een proef gestart met Wiel Rail Conditionering (WRC). Dit is een vloeistof die wordt gebruikt om preventief gladheid te bestrijden, maar ook geluidsoverlast te verminderen en om slijtage van de wielen en rails te verminderen.
De hinder voor reizigers door herfst loopt al jaren fors terug. Deels door de maatregelen die genomen zijn en deels doordat het weer minder guur is.
Op dit moment wordt WRC al door ProRail aangebracht op het spoor via vaste installaties. Treinen rijden er dan overheen en verspreiden het over het spoor. Nu gaan 58 FLIRT-Sprinters de vloeistof tijdens het rijden aanbrengen.
De proef zal zich uitsluitend concentreren op het zuiden en oosten, waar de FLIRT-Sprinters rijden. Om twee keer een herfst mee te kunnen pakken eindigt de proef na de herfst van 2021.
De hinder voor reizigers door herfst loopt al jaren fors terug. Deels door de maatregelen die genomen zijn en deels doordat het weer minder guur is.
Op dit moment wordt WRC al door ProRail aangebracht op het spoor via vaste installaties. Treinen rijden er dan overheen en verspreiden het over het spoor. Nu gaan 58 FLIRT-Sprinters de vloeistof tijdens het rijden aanbrengen.
De proef zal zich uitsluitend concentreren op het zuiden en oosten, waar de FLIRT-Sprinters rijden. Om twee keer een herfst mee te kunnen pakken eindigt de proef na de herfst van 2021.
Geen opmerkingen: