Provincie gaat dieseltrein vervangen door waterstoftrein
Groningen wil als eerste provincie waterstoftrein inzetten op regionale spoorlijnen. De waterstoftrein is volgens de provincie een volwaardig alternatief voor de huidige dieseltrein. Dat blijkt uit de proef met een waterstoftrein van Alstom, waar de provincie en ProRail begin 2020 initiatief toe namen. De trein reed op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden.
De resultaten zijn zo positief, dat de provincie en betrokken partijen waterstoftreinen willen inzetten bij toekomstige uitbreiding of aanpassing van het spoor in Groningen. Bijvoorbeeld op trajecten naar Stadskanaal en Duitsland (Wunderline). Zo kunnen de eerste waterstoftreinen over enkele jaren onderdeel uitmaken van de reguliere dienstregeling.
De waterstoftrein is twee weken uitvoerig getest. De testritten vonden 's nachts plaats met een personentrein zonder passagiers. Hierbij is de stop- en sneltreindienstregeling meerdere keren getest. De trein reed volgens dienstregeling. Het brandstofverbruik, optrekken en remmen verliep zonder problemen. Het tanken met (groene) waterstof ging sneller dan verwacht en is veilig uit te voeren. Een waterstoftrein bleek bijna 50% stiller dan de huidige dieseltrein.
De provincie en betrokken partijen hebben als doel om de treinen in Noord-Nederland zero emissie (zonder milieubelastende uitstoot) te laten rijden. De waterstoftrein is een goede mogelijkheid om hieraan te voldoen, zonder daarbij grote investeringen in bovenleidingen te hoeven doen.
De resultaten zijn zo positief, dat de provincie en betrokken partijen waterstoftreinen willen inzetten bij toekomstige uitbreiding of aanpassing van het spoor in Groningen. Bijvoorbeeld op trajecten naar Stadskanaal en Duitsland (Wunderline). Zo kunnen de eerste waterstoftreinen over enkele jaren onderdeel uitmaken van de reguliere dienstregeling.
De waterstoftrein is twee weken uitvoerig getest. De testritten vonden 's nachts plaats met een personentrein zonder passagiers. Hierbij is de stop- en sneltreindienstregeling meerdere keren getest. De trein reed volgens dienstregeling. Het brandstofverbruik, optrekken en remmen verliep zonder problemen. Het tanken met (groene) waterstof ging sneller dan verwacht en is veilig uit te voeren. Een waterstoftrein bleek bijna 50% stiller dan de huidige dieseltrein.
De provincie en betrokken partijen hebben als doel om de treinen in Noord-Nederland zero emissie (zonder milieubelastende uitstoot) te laten rijden. De waterstoftrein is een goede mogelijkheid om hieraan te voldoen, zonder daarbij grote investeringen in bovenleidingen te hoeven doen.
Geen opmerkingen: