Ads Top

Batterijtrein op het Nederlandse spoor

 
ProRail en Arriva voerden op 24 en 25 februari testritten uit met een batterijtrein. Hierin keek men naar oplaadsnelheid, verbruik en de omschakeling van bovenleiding naar batterij.

De bestaande WINK-treinen hebben al een stroomafnemer én batterijen waarin energie opgeslagen wordt die vrijkomt tijdens het remmen. De batterij waarin de trein remenergie opslaat, fungeert in de aangepaste trein als energiebron om de trein aan te drijven. Deze trein is nu als batterijtrein getest op het Nederlandse spoor. De resultaten spelen een grote rol bij de toekomstige inzet van batterijtreinen.

In Nederland is 15 procent van het spoor nog niet geëlektrificeerd. Dat is 572 kilometer spoor. Eén trein gebruikt per jaar 175.000 liter diesel."

ProRail wil dit vanuit duurzaamheidsoogpunt graag veranderen. Tot op heden was volledige elektrificatie het enige alternatief, maar nu komen daar nieuwe alternatieven bij, zoals de batterijtrein.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.