Dienstregeling NS voor 2023 bouwt voort op verbeteringen
NS gaat ook in 2023 door met het verbeteren van de dienstregeling. Dit jaar is er een flink aantal verbeteringen gekomen, zoals een snelle intercity in Zeeland, twee nieuwe tienminutentreinen tussen Rotterdam – Schiphol – Nijmegen en de eerste tienminutenSprinter van Nederland.
Voor volgend jaar wil NS wat kleine aanpassingen doen. Zo willen we de reistijden van en naar het Noorden versnellen en de bediening van station Purmerend verbeteren. In de zomervakantie en kerstvakantie komt er een vakantiedienstregeling.
Doordat een spoorboog bij Hoogeveen wordt aangepast door ProRail, hoeven treinen niet meer af te remmen en kunnen ze sneller rijden. Daardoor wordt de reistijd tussen Groningen, Assen en de Randstad met één minuut versneld. Hierdoor verbeteren ook de aansluitingen in Groningen.
NS is in overleg met regionale overheden om de Spits-Intercity tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen te laten stoppen op station Purmerend. Daarvoor moeten enkele spoorwegovergangen gesloten worden door ProRail. Zo hoeven treinen niet meer langzamer te rijden tussen Hoorn en Amsterdam Sloterdijk en is de stop in Purmerend mogelijk.
NS wil op advies van de consumentenorganisaties met de Sprinter Leiden – Utrecht – Houten Castellum, de stations Utrecht Vaartsche Rijn, Utrecht Lunetten en Houten gedurende de spits bedienen in beide richtingen.
Veel bussen, metro’s en trams rijden in de zomer- en kerstvakantie met een aangepaste dienstregeling. Ook NS ziet dat het aantal reizigers in die periode met zo’n dertig procent afneemt. Een deel van de speciale extra treinen voor forenzen, scholieren en studenten die we in de spits inzetten, rijden dan niet. Verschillende extra forensentreinen die reistijdwinst opleveren blijven we wel rijden. Zoals de Intercity Alkmaar-Haarlem en Harderwijk – Amersfoort.
Rover ziet een aantal positieve punten, maar betreurt het voorstel om in de zomerperiode minder spitstreinen te laten rijden. Omdat door inzet van minder treinen in de spits de wachttijd op een aansluiting voor reizigers langer wordt, ziet Rover liever dat er kortere treinen worden ingezet. Daarmee kan extra wachttijd worden voorkomen. De komende weken mogen de consumentenorganisaties verenigd in het Locov over deze plannen adviseren.
Rover ziet ook een aantal positieve punten. Rover is blij dat ons advies om de spits-sprinter tussen Utrecht en Houten Castellum voortaan in beide richtingen op elk station te laten stoppen door NS is overgenomen. De reizigers op dit traject zullen daar zeker blij mee zijn.
Geen opmerkingen: