Eerste resultaten proeven tegen spoortrillingen
Passerende treinen kunnen zorgen voor trillingen rond het spoor. Die trillingen kunnen invloed hebben op mensen en op gebouwen. ProRail onderzoekt diverse maatregelen om te kijken of hiermee trillingen kunnen worden gereduceerd.
Vanaf 2021 voert ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met kennispartners als TNO, Deltares en TU Delft de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen (IBS) uit. In de IBS werkt ProRail samen met andere partijen aan oplossingen in de spoorbaan en aan de treinen om de hinder te verkleinen.
In Oisterwijk en Zevenaar onderzocht ProRail of Under Sleeper Pads (USP), rubberen ‘kussentjes’ onder de betonnen dwarsliggers, kunnen bijdragen aan het terugdringen van trillingen. Door deze rubberen platen worden de trillingen naar de omgeving gedempt. We hebben twee proefvakken aangelegd met daarin dwarsliggers met USP’s in Oisterwijk en in Zevenaar. De resultaten van de proef werden gecombineerd om zo een uitspraak te kunnen doen over hoe effectief USP’s kunnen zijn om trillingen tegen te gaan.
Geen opmerkingen: