Ads Top

Krappe arbeidsmarkt raakt ook NS

NS ondervindt de gevolgen van de krappe arbeidsmarkt. Door een extra beroep op onze collega’s te doen, NS de impact voor reizigers nog voorkomen. Dat lukt niet langer: vanwege het tekort aan hoofdconducteurs moet NS vanaf 13 juni de tienminutentrein op het traject Arnhem – Schiphol – Rotterdam - die in december nog van start ging - tijdelijk terugzetten naar een kwartierdienst. Voor deze lijn is dat met de huidige lagere reizigersaantallen voldoende. Daarmee blijft het effect voor reizigers voorlopig beperkt.

De vooruitzichten zijn niet rooskleurig, waardoor NS deze zomer mogelijk meer maatregelen moet nemen en belemmerd wordt in de beoogde groei. NS heeft de lopende werving recent fors uitgebreid.

Het aantal vacatures voor hoofdconducteurs is op dit moment het grootst. Waar het aantal reizigers dat toelaat, kan NS kortere treinen rijden dan gebruikelijk. Op een kortere trein werken immers minder conducteurs. Zo voorkomt NS dat de dienstregeling op meer lijnen aangepast moet worden.

In het jaar 2021 heeft NS meer 850 mensen opgeleid tot machinist of hoofdconducteur, maar het bedrijf had plek voor meer dan 1000. Dit jaar zijn inmiddels 220 mensen begonnen aan de opleiding tot hoofdconducteur of machinist. Echter zijn er op dit moment meer dan 500 opleidingsplekken beschikbaar. Tijdens de opleiding komen zij in dienst en worden ze door NS betaald opgeleid. Sinds kort zijn ook de mogelijkheden voor treinpersoneel om in deeltijd te werken verruimd, waardoor het vak voor meer mensen aantrekkelijk wordt.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.