Ads Top

Met de Lelylijn in 7 uur van Amsterdam naar Kopenhagen

Op dit moment duurt een treinreis van Amsterdam, via Groningen, naar Kopenhagen nog 11,5 uur. Mede door de aanleg van de Lelylijn zou dit in de toekomst stapsgewijs 4,5 uur sneller moeten kunnen. Dat blijkt uit een eerste Quickscan naar een snelle internationale verbinding Amsterdam – Groningen – Kopenhagen, die in opdracht van de Noordelijke overheden is uitgevoerd.

Het kabinet heeft in het coalitieakkoord aangekondigd de komende periode uit te werken hoe de Lelylijn, in het kader van het Deltaplan voor Noordelijk Nederland, kan bijdragen aan betere internationale treinverbindingen met het noorden van Duitsland. Deze internationale dimensie is belangrijk om de toegevoegde waarde van de Lelylijn maximaal te benutten en optimaal gebruik te maken van Europese cofinanciering.

In een eerste Quickscan hebben de Noordelijke overheden nu inzichtelijk laten maken hoe de reistijd zich zal ontwikkelen als je gebruik maakt van allerlei spoorverbeteringen op het traject, waaronder de Lelylijn, en uitgaat van een stapsgewijze verbetering van de verbinding.

De huidige reistijd tussen Amsterdam – Groningen – Kopenhagen is nu nog 11,5 uur. Met de verbeteringen door de bouwstappen in het regionale spoorproject Wunderline (verbetering spoor Groningen – Bremen), de aanleg van de Fehmarnbelttunnel tussen Duitsland en Denemarken en de realisatie van de Lelylijn wordt de reistijd in 2040 verminderd naar 7 uur en 45 minuten. Uiteindelijk kan de reistijd richting 2050 door aanpassing van het spoor tussen Groningen en Bremen met nog eens 45 minuten worden verminderd, waardoor de uiteindelijke reistijd nog maar 7 uur bedraagt. De Noordelijke overheden en het Rijk werken voortdurend aan de nodige verbeteringen van de verbinding. Zo hebben het Rijk en de Provincie Groningen recentelijk afspraken met Land Nedersaksen gemaakt om onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor een directe treindienst tussen Groningen en Bremen.

Om in aanmerking te komen voor cofinanciering uit Brussel is voor de Lelylijn opname in het Europese spoornetwerk, TEN-T, noodzakelijk. De Noordelijke overheden roepen het kabinet dan ook op zich bij de onderhandelingen begin juni tussen de lidstaten en de Europese Commissie over de herziening van het Europese spoornetwerk in Brussel voor opname van de Lelylijn in het uitgebreidere Europese kernnetwerk in te zetten.
 

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.