10 jaar reizen met de zekerheid van R-net
R-net viert het 10-jarige jubileum samen met een omvangrijke groep dagelijkse reizigers.
R-net is ontstaan vanuit de Zuidtangent, een netwerk van snelle busbanen tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam. Het idee van hoogwaardig openbaar vervoer sloeg al snel aan, waardoor meer regio’s de mogelijkheden zagen. De grijs-rode huisstijl bleef behouden. De naam veranderde in R-net.
De komende jaren komen er nog meer lijnen bij. Het doel is om in 2028 door de hele Randstad hetzelfde, hoogwaardige openbaar vervoer te laten rijden.
Het aantal inwoners in de Randstad groeit hard. De mobiliteit moet meegroeien zonder dat dit veel ruimte kost of leidt tot extra uitstoot of overlast.
Bij grootschalige nieuwe woningbouwprojecten in de Randstad is een R-net verbinding vaak een voorwaarde voordat er een schop de grond in gaat. Voor de wijk Valkenhorst in Katwijk wordt een aparte busbaan met 2 nieuwe haltes toegevoegd aan de bestaande R-net lijn tussen Leiden en Katwijk. Het dorp Lisserbroek in de gemeente Haarlemmermeer wordt de komende 20 jaar ongeveer 3 keer zo groot met de ontwikkeling van 3.500 woningen in de wijken Lisserbroek Noord en Binnenturfspoor. De verbinding met Lisse, aan de overkant van de Ringvaart, is belangrijk omdat inwoners daar bijvoorbeeld werken, sporten of naar school gaan. De bestaande HOV-lijn tussen Noordwijk en Schiphol krijgt de komende jaren een nieuwe route langs Lisserbroek met eigen busbanen en een brug over de Ringvaart tussen Lisserbroek en Lisse.
R-net is ontstaan vanuit de Zuidtangent, een netwerk van snelle busbanen tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam. Het idee van hoogwaardig openbaar vervoer sloeg al snel aan, waardoor meer regio’s de mogelijkheden zagen. De grijs-rode huisstijl bleef behouden. De naam veranderde in R-net.
De komende jaren komen er nog meer lijnen bij. Het doel is om in 2028 door de hele Randstad hetzelfde, hoogwaardige openbaar vervoer te laten rijden.
Het aantal inwoners in de Randstad groeit hard. De mobiliteit moet meegroeien zonder dat dit veel ruimte kost of leidt tot extra uitstoot of overlast.
Bij grootschalige nieuwe woningbouwprojecten in de Randstad is een R-net verbinding vaak een voorwaarde voordat er een schop de grond in gaat. Voor de wijk Valkenhorst in Katwijk wordt een aparte busbaan met 2 nieuwe haltes toegevoegd aan de bestaande R-net lijn tussen Leiden en Katwijk. Het dorp Lisserbroek in de gemeente Haarlemmermeer wordt de komende 20 jaar ongeveer 3 keer zo groot met de ontwikkeling van 3.500 woningen in de wijken Lisserbroek Noord en Binnenturfspoor. De verbinding met Lisse, aan de overkant van de Ringvaart, is belangrijk omdat inwoners daar bijvoorbeeld werken, sporten of naar school gaan. De bestaande HOV-lijn tussen Noordwijk en Schiphol krijgt de komende jaren een nieuwe route langs Lisserbroek met eigen busbanen en een brug over de Ringvaart tussen Lisserbroek en Lisse.
Geen opmerkingen: