Eisenpakket Limburgs openbaar vervoer vastgesteld
De realisatie van de nieuwe openbaar vervoer concessie is een stap dichterbij met de vaststelling van het concept Programma van Eisen (PvE) door het college van Gedeputeerde Staten. De Provincie Limburg nodigt reizigers en andere betrokkenen nu uit te reageren en mee te denken in de verdere vervolmaking van het eisenpakket.
Het PvE is een eisenpakket waar de toekomstige vervoerder zich aan moet houden. Welke eisen stelt Limburg aan de kwaliteit van treinen, bussen en maatwerkvervoer? Welke basiseisen worden er gesteld aan de bereikbaarheid van de verschillende bestemmingen, hoe wordt de toegankelijkheid van het openbaar vervoer gewaarborgd, op welke wijze wordt de reizigersinformatie georganiseerd? Hoe denkt men over de veiligheid in bussen, treinen, haltes en perrons? Welke eisen stelt Limburg aan de bereikbaarheid van kleinere dorpen? Het PvE is de concrete uitwerking van de ambities, de ervaringen van de huidige concessie en de behoeftes van de reiziger in de nieuwe concessie.
In de nieuwe concessie staat de reiziger centraal. Zo worden er vanaf het begin meer treinen ingezet op de Maaslijn (Nijmegen – Roermond) om te voldoen aan de vraag en om de te verwachte reizigersgroei op te vangen. Volgens verantwoordelijk gedeputeerde Patrick van der Broeck zitten de treinen in de ochtend bomvol zodat reizigers soms niet mee kunnen reizen. “Daarom willen we dat het Rijk op zeer korte termijn zekerheid geeft over medefinanciering van elektrificatie van de Maaslijn. We kunnen dat dan betrekken bij de nieuwe aanbesteding.
'Als we de reizigers op de drukste regionale spoorlijndienst van Nederland meer comfort willen bieden dan is dit het moment. Doen we dit niet dan is onze volgende kans pas in 2031 wanneer weer een nieuwe concessie van start gaat', zegt de OV-gedeputeerde.
Het PvE is een eisenpakket waar de toekomstige vervoerder zich aan moet houden. Welke eisen stelt Limburg aan de kwaliteit van treinen, bussen en maatwerkvervoer? Welke basiseisen worden er gesteld aan de bereikbaarheid van de verschillende bestemmingen, hoe wordt de toegankelijkheid van het openbaar vervoer gewaarborgd, op welke wijze wordt de reizigersinformatie georganiseerd? Hoe denkt men over de veiligheid in bussen, treinen, haltes en perrons? Welke eisen stelt Limburg aan de bereikbaarheid van kleinere dorpen? Het PvE is de concrete uitwerking van de ambities, de ervaringen van de huidige concessie en de behoeftes van de reiziger in de nieuwe concessie.
In de nieuwe concessie staat de reiziger centraal. Zo worden er vanaf het begin meer treinen ingezet op de Maaslijn (Nijmegen – Roermond) om te voldoen aan de vraag en om de te verwachte reizigersgroei op te vangen. Volgens verantwoordelijk gedeputeerde Patrick van der Broeck zitten de treinen in de ochtend bomvol zodat reizigers soms niet mee kunnen reizen. “Daarom willen we dat het Rijk op zeer korte termijn zekerheid geeft over medefinanciering van elektrificatie van de Maaslijn. We kunnen dat dan betrekken bij de nieuwe aanbesteding.
'Als we de reizigers op de drukste regionale spoorlijndienst van Nederland meer comfort willen bieden dan is dit het moment. Doen we dit niet dan is onze volgende kans pas in 2031 wanneer weer een nieuwe concessie van start gaat', zegt de OV-gedeputeerde.
Geen opmerkingen: