R-net op Leiden Centraal
Vrijdag was voor de eerste keer een rood-grijze R-net bus te zien op het busstation bij Leiden Centraal. Weliswaar nog niet voor een nieuwe buslijn in de regio, maar voor een werkbezoek. Gedeputeerde Ingrid de Bondt bekeek samen met verkeerswethouders Robert Strijk van Leiden, Wendelien Tönjann van Oegstgeest en portefeuillehouder Marcel Vissers van Holland Rijnland de verschillende alternatieven om vanuit Katwijk en Noordwijk met de nieuwe R-netbus in Leiden aan te komen. De bus moet in 2018 gaan rijden.
Samen met vertegenwoordigers van de Universiteit Leiden, het LUMC en de ondernemersvereniging Leiden werd een rondje gemaakt langs mogelijke routes via de Plesmanlaan, de Wassenaarseweg, de Rijnsburgerweg en door het Bio Science Park. Ook bekeken zij de uitkomsten van onderzoeken naar de voor- en nadelen van de verschillende alternatieven. "Deze R-net buslijn tussen Leiden en Katwijk/Noordwijk moet voor zoveel mogelijk mensen aantrekkelijk zijn, goed door kunnen rijden en waar nodig over een aparte baan kunnen rijden. Zo creëren we een snelle en betrouwbare verbinding. Tegelijkertijd moeten we in het gebied rond Leiden Centraal ook rekening houden met de veiligheid van fietsers, mogelijke trillingen die de bussen veroorzaken en de ruimtelijke kwaliteit van het Bio Science Park. Een interessante puzzel", aldus De Bondt. Eind februari wordt er meer duidelijkheid verwacht over de gekozen route.
R-net is een samenwerkingsverband tussen provincies, gemeenten en vervoerbedrijven met het doel in 2028 door de hele Randstad hetzelfde, herkenbare hoogwaardig openbaar vervoer te laten rijden. Het samenwerkingsverband maakt het mogelijk om dienstregelingen van verschillende vervoerders op elkaar af te stemmen, met een stipte dienstregeling, goede aansluitingen en gemakkelijk overstappen. De treinen, metro’s, trams en bussen van R-net krijgen, allemaal dezelfde herkenbare rood-grijze R-net uitstraling. Ook komen er speciale nieuwe R-net haltes.
Samen met vertegenwoordigers van de Universiteit Leiden, het LUMC en de ondernemersvereniging Leiden werd een rondje gemaakt langs mogelijke routes via de Plesmanlaan, de Wassenaarseweg, de Rijnsburgerweg en door het Bio Science Park. Ook bekeken zij de uitkomsten van onderzoeken naar de voor- en nadelen van de verschillende alternatieven. "Deze R-net buslijn tussen Leiden en Katwijk/Noordwijk moet voor zoveel mogelijk mensen aantrekkelijk zijn, goed door kunnen rijden en waar nodig over een aparte baan kunnen rijden. Zo creëren we een snelle en betrouwbare verbinding. Tegelijkertijd moeten we in het gebied rond Leiden Centraal ook rekening houden met de veiligheid van fietsers, mogelijke trillingen die de bussen veroorzaken en de ruimtelijke kwaliteit van het Bio Science Park. Een interessante puzzel", aldus De Bondt. Eind februari wordt er meer duidelijkheid verwacht over de gekozen route.
R-net is een samenwerkingsverband tussen provincies, gemeenten en vervoerbedrijven met het doel in 2028 door de hele Randstad hetzelfde, herkenbare hoogwaardig openbaar vervoer te laten rijden. Het samenwerkingsverband maakt het mogelijk om dienstregelingen van verschillende vervoerders op elkaar af te stemmen, met een stipte dienstregeling, goede aansluitingen en gemakkelijk overstappen. De treinen, metro’s, trams en bussen van R-net krijgen, allemaal dezelfde herkenbare rood-grijze R-net uitstraling. Ook komen er speciale nieuwe R-net haltes.
Geen opmerkingen: