Met trein en OV-chipkaart de grens over
Er bestaat veel verwarring bij OV-chipkaartgebruikers die een grensoverschrijdende treinreis maken. Zowel reizigers als medewerkers denken soms ten onrechte dat het nodig is bij de grens de trein te verlaten om te kunnen in- of uitchecken, signaleert Rover.
OV-chipkaartreizigers raken er steeds meer aan gewend verplicht in- en uit te checken, maar wie met de trein de grens over reist moet voorlopig nog terugvallen op een papieren kaartje. In het buitenland is het tenslotte niet mogelijk om uit te checken. Uit binnengekomen meldingen bij Rover blijkt dat dit voor veel verwarring kan zorgen. Zo zijn er reizigers die op station Roosendaal uit de trein naar België stappen om nog in Nederland uit te checken, met veel vertraging tot gevolg omdat de trein hier niet op wacht.
Eén van de oorzaken van de verwarring is de “overstappaal” op station Roosendaal, waarop reizigers van en naar België worden geïnstrueerd om in of uit te checken bij NS. Rover heeft hierover geklaagd bij NS Hispeed en aangedrongen op actie. NS heeft daarop een railpocketbericht met instructies uitgestuurd naar alle medewerkers. Ook erkent NS dat de overstappaal een onjuiste tekst bevat: “Het was bedoeld om reizigers die Nederland bÃnnen kwamen goed te informeren. Maar reizigers die Nederland verlaten worden erdoor verward. Wij passen de tekst op die paal aan.”
OV-chipkaartreizigers raken er steeds meer aan gewend verplicht in- en uit te checken, maar wie met de trein de grens over reist moet voorlopig nog terugvallen op een papieren kaartje. In het buitenland is het tenslotte niet mogelijk om uit te checken. Uit binnengekomen meldingen bij Rover blijkt dat dit voor veel verwarring kan zorgen. Zo zijn er reizigers die op station Roosendaal uit de trein naar België stappen om nog in Nederland uit te checken, met veel vertraging tot gevolg omdat de trein hier niet op wacht.
Eén van de oorzaken van de verwarring is de “overstappaal” op station Roosendaal, waarop reizigers van en naar België worden geïnstrueerd om in of uit te checken bij NS. Rover heeft hierover geklaagd bij NS Hispeed en aangedrongen op actie. NS heeft daarop een railpocketbericht met instructies uitgestuurd naar alle medewerkers. Ook erkent NS dat de overstappaal een onjuiste tekst bevat: “Het was bedoeld om reizigers die Nederland bÃnnen kwamen goed te informeren. Maar reizigers die Nederland verlaten worden erdoor verward. Wij passen de tekst op die paal aan.”
Geen opmerkingen: