Rover: Niet treuzelen met tram Maastricht – Hasselt
Rover-Limburg wil dat er snelheid gemaakt wordt met de tram Maastricht – Hasselt. De Rover-afdeling vreest dat de al jaren lopende discussie weer van voor af aan gaat worden gevoerd en roept de raadsleden van Maastricht op om volgende week niet te verdrinken in blokkerende detaildiscussies.
Al tien jaar lang (sinds 2004) wordt in Hasselt, Diepenbeek, Bilzen en Lanaken hard gewerkt aan de voorbereiding van een tramverbinding Hasselt – Maastricht, in het kader van het Spartacus-plan van De Lijn dat is bedoeld om het openbaar vervoer in Belgisch Limburg te optimaliseren. Ondanks de crisis en bezuinigingen blijft het project overeind omdat goed OV, zeker grensoverschrijdend, gezien wordt als infrastructurele investering op lange termijn.
Een fijnmazigere moderne sneltramlijn, met aansluitende busverbindingen kan veel meer OV gebruikers aantrekken dan een - weliswaar snellere - treinverbinding. Dat is voor De Lijn ook de reden om in Maastricht minstens aan de rand van de binnenstad de hoofdhalte te hebben. De Gemeenteraad van Maastricht sprak zich uit voor de Van Hasseltkade uit, nadat ook de Markt via de Boschstraat werd overwogen. Mede om dat gedeelte van de historische binnenstad te ontzien werd voor de huidige route gekozen. Het gebruik van de bestaande spoorbrug is daarbij geen optie meer, omdat de reiziger via deze route niet (aan de rand van) de binnenstad komt en dit nu juist voor De Lijn het voornaaste motief is voor het hele project.
Op 18 februari behandelt de Maastrichtse gemeenteraad het bestemmingsplan van de tram. Op dit moment dreigt de discussie over het traject in Maastricht weer van voor af aan te beginnen en wordt het bereikte evenwicht dat bij de opstart van het kostbare project bij de buren is bereikt, in gevaar gebracht. Concreet: wanneer de Raad van Maastricht op 18 februari het vastgestelde traject over de Van Hasseltkade zou afwijzen of gaat heroverwegen ten voordele van de spoorbrug, zal De Lijn moeten afhaken.
Al tien jaar lang (sinds 2004) wordt in Hasselt, Diepenbeek, Bilzen en Lanaken hard gewerkt aan de voorbereiding van een tramverbinding Hasselt – Maastricht, in het kader van het Spartacus-plan van De Lijn dat is bedoeld om het openbaar vervoer in Belgisch Limburg te optimaliseren. Ondanks de crisis en bezuinigingen blijft het project overeind omdat goed OV, zeker grensoverschrijdend, gezien wordt als infrastructurele investering op lange termijn.
Een fijnmazigere moderne sneltramlijn, met aansluitende busverbindingen kan veel meer OV gebruikers aantrekken dan een - weliswaar snellere - treinverbinding. Dat is voor De Lijn ook de reden om in Maastricht minstens aan de rand van de binnenstad de hoofdhalte te hebben. De Gemeenteraad van Maastricht sprak zich uit voor de Van Hasseltkade uit, nadat ook de Markt via de Boschstraat werd overwogen. Mede om dat gedeelte van de historische binnenstad te ontzien werd voor de huidige route gekozen. Het gebruik van de bestaande spoorbrug is daarbij geen optie meer, omdat de reiziger via deze route niet (aan de rand van) de binnenstad komt en dit nu juist voor De Lijn het voornaaste motief is voor het hele project.
Op 18 februari behandelt de Maastrichtse gemeenteraad het bestemmingsplan van de tram. Op dit moment dreigt de discussie over het traject in Maastricht weer van voor af aan te beginnen en wordt het bereikte evenwicht dat bij de opstart van het kostbare project bij de buren is bereikt, in gevaar gebracht. Concreet: wanneer de Raad van Maastricht op 18 februari het vastgestelde traject over de Van Hasseltkade zou afwijzen of gaat heroverwegen ten voordele van de spoorbrug, zal De Lijn moeten afhaken.
Geen opmerkingen: