Limburg krijgt grenzeloos openbaar vervoer met gouden randje
De Limburgse reiziger krijgt met ingang van 16 december 2016 een grenzeloos openbaar vervoernetwerk: integraal van deur tot deur en grensoverschrijdend. De provincie Limburg en Arriva hebben een duidelijke duurzaamheidsdoelstelling. Bussen en treinen worden daarmee vooral elektrisch. Daarnaast is er veel aandacht voor participatie. Naast samenwerking met overheden, het Reizigersoverleg Limburg en de buurtbusverenigingen, zoekt Arriva ook naar vruchtbare samenwerking met het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen.
Maandag is in Maastricht een presentatie gegeven door gedeputeerde Patrick van der Broeck en voorzitter Raad van Bestuur van Arriva Nederland, Anne Hettinga. ‘De reiziger heeft duidelijkheid nu en kan erop vertrouwen dat wij van het Limburgse OV hét voorbeeld maken voor het hele land!’, aldus Hettinga. Gedeputeerde Van der Broeck vult aan: “Op tafel ligt een bod waarmee de reiziger wordt gediend. Met dit vervoersbedrijf is hoogwaardig openbaar vervoer in Limburg voor vijftien jaar gegarandeerd.”
Arriva gaat via Social Return mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzetten. Hiervoor worden enkele tientallen arbeidsplaatsen ter beschikking gesteld. Ook biedt Arriva werk-leertrajecten aan voor jongeren.
Duurzaamheid is een belangrijke pijler voor het openbaar vervoer in Limburg. Arriva heeft een duidelijke route uitgestippeld waarbij in 2026 alle bussen en treinen elektrisch zijn.
Het openbaar vervoer in Limburg is een samenhangend geheel, integraal van deur-tot-deur. Dit betekent dat de kleine kernen bereikbaar blijven. Hiervoor worden naast lijndiensten ook kleinere voertuigen ingezet. Zo stelt Arriva een dorpsauto ter beschikking voor drie kleine kernen in de Provincie die door een vrijwilligersorganisatie worden beheerd en geëxploiteerd.
Arriva start met 226 spiksplinternieuwe bussen, inclusief de buurtbussen. Vanaf dag één wordt een aantal nieuwe elektrische treinen ingezet. Hiervoor kiest Arriva voor de Flirt-treinen van Stadler. Ditzelfde type trein wordt ook ingezet tussen Heerlen en Herzogenrath als de elektrificatie-werkzaamheden zijn afgerond. Deze treinen zijn dan uiteraard geschikt voor inzet in Duitsland en België. Er worden acht treinstellen overgenomen van de huidige vervoerder. Deze treinstellen worden opgeknapt volgens de huidige eisen van modern en comfortabel materieel, dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur.
Naast nieuwe bussen en nieuwe treinen presenteerde Arriva meer ambitieuze plannen. Zo verwacht de vervoerder een reizigersgroei te realiseren van 30% onder treinreizigers en 15% onder busreizigers. De klanttevredenheid moet in 2022 het cijfer 8 krijgen. In de dienstregeling wordt vooral ingezet op vraag en aanbod optimaal op elkaar afgestemd. Dat betekent dat de treinverbindingen de hele dag allemaal ten minste in een halfuur frequentie rijden. Basis voor het vervoerplan is het alom bekende visgraatmodel.
Het regiokantoor van Arriva komt in Heerlen. Daarnaast komen op diverse locaties in de provincie vestigingen vanwaar buschauffeurs, machinisten en stewards hun diensten starten. Het implementatieteam zit Anne Hettinga zelf voor.
Maandag is in Maastricht een presentatie gegeven door gedeputeerde Patrick van der Broeck en voorzitter Raad van Bestuur van Arriva Nederland, Anne Hettinga. ‘De reiziger heeft duidelijkheid nu en kan erop vertrouwen dat wij van het Limburgse OV hét voorbeeld maken voor het hele land!’, aldus Hettinga. Gedeputeerde Van der Broeck vult aan: “Op tafel ligt een bod waarmee de reiziger wordt gediend. Met dit vervoersbedrijf is hoogwaardig openbaar vervoer in Limburg voor vijftien jaar gegarandeerd.”
Arriva gaat via Social Return mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzetten. Hiervoor worden enkele tientallen arbeidsplaatsen ter beschikking gesteld. Ook biedt Arriva werk-leertrajecten aan voor jongeren.
Duurzaamheid is een belangrijke pijler voor het openbaar vervoer in Limburg. Arriva heeft een duidelijke route uitgestippeld waarbij in 2026 alle bussen en treinen elektrisch zijn.
Het openbaar vervoer in Limburg is een samenhangend geheel, integraal van deur-tot-deur. Dit betekent dat de kleine kernen bereikbaar blijven. Hiervoor worden naast lijndiensten ook kleinere voertuigen ingezet. Zo stelt Arriva een dorpsauto ter beschikking voor drie kleine kernen in de Provincie die door een vrijwilligersorganisatie worden beheerd en geëxploiteerd.
Arriva start met 226 spiksplinternieuwe bussen, inclusief de buurtbussen. Vanaf dag één wordt een aantal nieuwe elektrische treinen ingezet. Hiervoor kiest Arriva voor de Flirt-treinen van Stadler. Ditzelfde type trein wordt ook ingezet tussen Heerlen en Herzogenrath als de elektrificatie-werkzaamheden zijn afgerond. Deze treinen zijn dan uiteraard geschikt voor inzet in Duitsland en België. Er worden acht treinstellen overgenomen van de huidige vervoerder. Deze treinstellen worden opgeknapt volgens de huidige eisen van modern en comfortabel materieel, dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur.
Naast nieuwe bussen en nieuwe treinen presenteerde Arriva meer ambitieuze plannen. Zo verwacht de vervoerder een reizigersgroei te realiseren van 30% onder treinreizigers en 15% onder busreizigers. De klanttevredenheid moet in 2022 het cijfer 8 krijgen. In de dienstregeling wordt vooral ingezet op vraag en aanbod optimaal op elkaar afgestemd. Dat betekent dat de treinverbindingen de hele dag allemaal ten minste in een halfuur frequentie rijden. Basis voor het vervoerplan is het alom bekende visgraatmodel.
Het regiokantoor van Arriva komt in Heerlen. Daarnaast komen op diverse locaties in de provincie vestigingen vanwaar buschauffeurs, machinisten en stewards hun diensten starten. Het implementatieteam zit Anne Hettinga zelf voor.
Geen opmerkingen: