Rijkswaterstaat en Museum Buurtspoorweg zorgen voor rijdende stoomtreinen tijdens aanleg nieuwe N18
Museum Buurtspoorweg en Rijkswaterstaat hebben op woensdag 24 juni een overeenkomst gesloten over het gebruik van de spoorlijn tussen Haaksbergen en Boekelo tijdens de aanleg van de nieuwe Twenteroute. De organisaties hebben gezamenlijk afspraken gemaakt wanneer de toekomstige aannemer wel en niet kan werken en de stoomtrein kan rijden.
De overeenkomst is ondertekend door Jan Astrego, voorzitter van Museum Buurtspoorweg, en Chris Stoffer, directeur Netwerkmanagement Rijkswaterstaat Oost-Nederland, in aanwezigheid van Annette Nijhuis, wethouder voor toerisme in de gemeente Haaksbergen.
De afgelopen maanden hebben de twee organisaties in goed overleg gekeken naar mogelijkheden om het museumspoor open te houden tijdens de aanleg van de nieuwe weg. Door de gemaakte afspraken blijven de treinen van Museum Buurtspoorweg zo veel mogelijk rijden tijdens het reguliere seizoen en heeft Rijkswaterstaat een ruimere periode voor de uitvoering van de werkzaamheden. Jan Astrego: ‘We zijn blij met het bereikte resultaat en de meedenkende opstelling van Rijkswaterstaat. In ons jubileumjaar krijgen wij voldoende ruimte om te rijden en ons vijftigjarig bestaan te vieren. Ook is er genoeg ruimte om zelf onze opbrengsten te genereren, zoals we ook de afgelopen 48 jaren hebben gedaan.’
Op de plek waar de nieuwe N18 en de museumspoorlijn elkaar kruisen, komt de nieuwe Twenteroute verdiept onder het spoor te liggen. Het spoor gaat op deze plek met een viaduct op maaiveld-niveau over de weg heen. De aanleg van de nieuwe N18 vindt plaats tussen 2016 en 2019. Een groot deel van de werkzaamheden vindt dus plaats in 2017; het jaar waarin Museum Buurtspoorweg haar vijftig jarig jubileum viert.
Rijkswaterstaat is op dit moment bezig met de aanbesteding van de aanleg van de nieuwe N18. Naar verwachting heeft Rijkswaterstaat volgend jaar een aannemer gecontracteerd die de 25 kilometer lange nieuwe weg gaat ontwerpen, bouwen, financieren en de komende 25 jaren gaat onderhouden. In het belang van het lopende aanbestedingsproces, waarbij ongelijk concurrentievoordeel moet worden voorkomen, geven Rijkswaterstaat en Museum Buurtspoorweg op dit moment geen specifieke informatie over de afgesproken data. Museum Buurtspoorweg zal te zijner tijd via haar reguliere kanalen de dienstregeling bekend maken. Voor bezoekers en reizigers is het vooral van belang om te weten dat tijdens de bouw van de nieuwe N18 de treinen blijven rijden.
De overeenkomst is ondertekend door Jan Astrego, voorzitter van Museum Buurtspoorweg, en Chris Stoffer, directeur Netwerkmanagement Rijkswaterstaat Oost-Nederland, in aanwezigheid van Annette Nijhuis, wethouder voor toerisme in de gemeente Haaksbergen.
De afgelopen maanden hebben de twee organisaties in goed overleg gekeken naar mogelijkheden om het museumspoor open te houden tijdens de aanleg van de nieuwe weg. Door de gemaakte afspraken blijven de treinen van Museum Buurtspoorweg zo veel mogelijk rijden tijdens het reguliere seizoen en heeft Rijkswaterstaat een ruimere periode voor de uitvoering van de werkzaamheden. Jan Astrego: ‘We zijn blij met het bereikte resultaat en de meedenkende opstelling van Rijkswaterstaat. In ons jubileumjaar krijgen wij voldoende ruimte om te rijden en ons vijftigjarig bestaan te vieren. Ook is er genoeg ruimte om zelf onze opbrengsten te genereren, zoals we ook de afgelopen 48 jaren hebben gedaan.’
Op de plek waar de nieuwe N18 en de museumspoorlijn elkaar kruisen, komt de nieuwe Twenteroute verdiept onder het spoor te liggen. Het spoor gaat op deze plek met een viaduct op maaiveld-niveau over de weg heen. De aanleg van de nieuwe N18 vindt plaats tussen 2016 en 2019. Een groot deel van de werkzaamheden vindt dus plaats in 2017; het jaar waarin Museum Buurtspoorweg haar vijftig jarig jubileum viert.
Rijkswaterstaat is op dit moment bezig met de aanbesteding van de aanleg van de nieuwe N18. Naar verwachting heeft Rijkswaterstaat volgend jaar een aannemer gecontracteerd die de 25 kilometer lange nieuwe weg gaat ontwerpen, bouwen, financieren en de komende 25 jaren gaat onderhouden. In het belang van het lopende aanbestedingsproces, waarbij ongelijk concurrentievoordeel moet worden voorkomen, geven Rijkswaterstaat en Museum Buurtspoorweg op dit moment geen specifieke informatie over de afgesproken data. Museum Buurtspoorweg zal te zijner tijd via haar reguliere kanalen de dienstregeling bekend maken. Voor bezoekers en reizigers is het vooral van belang om te weten dat tijdens de bouw van de nieuwe N18 de treinen blijven rijden.
Geen opmerkingen: