Rotterdam CS, Delft en Valkenburg meest gastvrije stations
Stations Rotterdam Centraal en Delft zijn door Rover na een ledenenquĂȘte verkozen tot de meest gastvrije (middel)grote stations van Nederland. Naast deze modern gerenoveerde stations werd in de categorie kleine stations juist gekozen voor het oudste station van Nederland: station Valkenburg.
Rover vroeg aan de leden wat een station tot een gastvrij station maakt en welke stations hier een positief voorbeeld van zijn. Tijdens de ledenvergadering van Rover op zaterdagmiddag in Ermelo werden de winnaars door Ronald Nomes, directeur Stations van ProRail, bekend gemaakt. Naast winnaars Rotterdam, Delft en Vakenburg werden er certificaten uitgereikt aan de best gewaardeerde stations in de categorieën groot, middelgroot en klein: stations Amsterdam CS, Utrecht CS, Zutphen, Ede-Wageningen, Overveen, Dalfsen, Deurne en Ommen.
De meest aantrekkelijke eigenschappen van een groot station zijn volgens de reizigers ruimte, licht, overzichtelijkheid en duidelijke informatie, genoeg te doen en te zien, mogelijkheid om te eten en te drinken, een prettige drukte en aanwezigheid van voldoende personeel om iets aan te kunnen vragen. Ook de stationspiano wordt opvallend vaak genoemd als welkom vermaak.
“Ondanks de grootte van het station een heldere routing, zitplaatsen op perrons en in de hal, voldoende doorgang naar de hal en de prachtige vormgeving met een fraaie entree naar de stad. Voldoende divers aanbod aan eten en drinken”, concludeert een reiziger over winnend station Rotterdam CS. “Heel mooi station, heerlijk licht, ook de ondergrondse ruimten. 's Avonds laat ook plezierig, voelt veilig, licht, er zijn nog zaken open, er zijn altijd nog voldoende mensen”, stelt ook een andere deelnemer aan de enquĂȘte.
Ook bij een aantal middelgrote stations vinden reizigers soms deze gewenste eigenschappen.”Na jaren van bouwellende nu een prachtig ontworpen net station met een welkome uitstraling: mooie hal, modern, ruim”, stelt een reiziger over station Delft. “Op Delft voel ik mij zeer welkom. Licht en overzichtelijk en altijd wel reuring”, vindt een andere reiziger, “makkelijke toegang tot de stad en de enorme fietsenstalling is direct vanuit het spoor bereikbaar”.
Rover vroeg aan de leden wat een station tot een gastvrij station maakt en welke stations hier een positief voorbeeld van zijn. Tijdens de ledenvergadering van Rover op zaterdagmiddag in Ermelo werden de winnaars door Ronald Nomes, directeur Stations van ProRail, bekend gemaakt. Naast winnaars Rotterdam, Delft en Vakenburg werden er certificaten uitgereikt aan de best gewaardeerde stations in de categorieën groot, middelgroot en klein: stations Amsterdam CS, Utrecht CS, Zutphen, Ede-Wageningen, Overveen, Dalfsen, Deurne en Ommen.
De meest aantrekkelijke eigenschappen van een groot station zijn volgens de reizigers ruimte, licht, overzichtelijkheid en duidelijke informatie, genoeg te doen en te zien, mogelijkheid om te eten en te drinken, een prettige drukte en aanwezigheid van voldoende personeel om iets aan te kunnen vragen. Ook de stationspiano wordt opvallend vaak genoemd als welkom vermaak.
“Ondanks de grootte van het station een heldere routing, zitplaatsen op perrons en in de hal, voldoende doorgang naar de hal en de prachtige vormgeving met een fraaie entree naar de stad. Voldoende divers aanbod aan eten en drinken”, concludeert een reiziger over winnend station Rotterdam CS. “Heel mooi station, heerlijk licht, ook de ondergrondse ruimten. 's Avonds laat ook plezierig, voelt veilig, licht, er zijn nog zaken open, er zijn altijd nog voldoende mensen”, stelt ook een andere deelnemer aan de enquĂȘte.
Ook bij een aantal middelgrote stations vinden reizigers soms deze gewenste eigenschappen.”Na jaren van bouwellende nu een prachtig ontworpen net station met een welkome uitstraling: mooie hal, modern, ruim”, stelt een reiziger over station Delft. “Op Delft voel ik mij zeer welkom. Licht en overzichtelijk en altijd wel reuring”, vindt een andere reiziger, “makkelijke toegang tot de stad en de enorme fietsenstalling is direct vanuit het spoor bereikbaar”.
Geen opmerkingen: