Spoorwegmuseum gaat 72 ton zware locomotief takelen
De grote museumhal van Het Spoorwegmuseum ondergaat een ingrijpende metamorfose. Het thema van de nieuwe inrichting is ‘Treinen door de tijd’ en vertelt het verhaal van 175 jaar personenvervoer per trein. Door presentaties rond 10 iconische treinen wordt de treingeschiedenis op een speelse manier tot leven gebracht. Op maandag 13 juni wordt het paradepaardje van het museum, stoomlocomotief 3737, op haar nieuwe plek getakeld. ‘Treinen door de tijd’ wordt op 7 juli officieel geopend. Tijdens de verbouwing is Het Spoorwegmuseum gewoon open voor publiek.
In de grote museumhal is de historische collectie treinen van het museum te zien, de getoonde collectie wisselde regelmatig. Het Spoorwegmuseum heeft er nu voor gekozen een tiental ‘iconen’ uit de treinhistorie een vaste plek te geven. De nieuwe opstelling, die de naam ‘Treinen door de tijd’ heeft gekregen, vertelt door middel van interactives, beeld- en geluidsfragmenten en kleine collectiestukken het verhaal van 175 jaar personenvervoer over rails. Daarbij gebruikt het museum presentatievormen die passen bij de tijdsperiode waarin de treinen op het spoor reden zoals een toverlantaarn, stomme film en een viewmaster.
De verbouwing is inmiddels gestart, met de verplaatsing van de NS3737 wordt de nieuwe opstelling compleet gemaakt. De NS3737 is beroemd omdat het de laatste stoomlocomotief is die in Nederland in de dienstregeling heeft gereden. Op 8 januari 1958 reed de locomotief haar laatste rit naar Het Spoorwegmuseum. De laatste jaren stond de 3737 op een vaste plek in de Expositieruimte van het museum. Om de gigantische 72 ton zware stoomlocomotief te verplaatsen moeten zowel tender als locomotief op een dieplader worden getakeld. Dit zal maandag gedurende dag gedaan worden.
Het Spoorwegmuseum heeft voor ‘Treinen door de tijd’ een keuze gemaakt uit de vele beschikbare treinen. Uitgangspunt is dat de trein iconisch of beeldbepalend is geweest en een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis. Naast de NS3737 zal ook de SS13, de oudst bewaarde Nederlandse stoomlocomotief, een plek krijgen in de opstelling. De eerste elektrische trein, de ZHESM, staat aan het perron tegenover het restauratierijtuig van Wagon Lits uit 1943. Houten rijtuigen uit 1874 en 1910 laten zien hoe rijtuigen zich hebben ontwikkeld door de jaren heen. Uit een wat meer recente periode zal een elektrische locomotief uit de 1200-serie, het icoon van de jaren 50 de Blauwe Engel en de beroemde Hondekop te zien zijn. De meest recente trein is de Dubbeldekker die in de jaren 80 de toenemende groei van reizigers moest opvangen. Gestreefd wordt om zoveel mogelijk treinen open te stellen voor publiek, er zullen dus meer treinen toegankelijk zijn.
In de grote museumhal is de historische collectie treinen van het museum te zien, de getoonde collectie wisselde regelmatig. Het Spoorwegmuseum heeft er nu voor gekozen een tiental ‘iconen’ uit de treinhistorie een vaste plek te geven. De nieuwe opstelling, die de naam ‘Treinen door de tijd’ heeft gekregen, vertelt door middel van interactives, beeld- en geluidsfragmenten en kleine collectiestukken het verhaal van 175 jaar personenvervoer over rails. Daarbij gebruikt het museum presentatievormen die passen bij de tijdsperiode waarin de treinen op het spoor reden zoals een toverlantaarn, stomme film en een viewmaster.
De verbouwing is inmiddels gestart, met de verplaatsing van de NS3737 wordt de nieuwe opstelling compleet gemaakt. De NS3737 is beroemd omdat het de laatste stoomlocomotief is die in Nederland in de dienstregeling heeft gereden. Op 8 januari 1958 reed de locomotief haar laatste rit naar Het Spoorwegmuseum. De laatste jaren stond de 3737 op een vaste plek in de Expositieruimte van het museum. Om de gigantische 72 ton zware stoomlocomotief te verplaatsen moeten zowel tender als locomotief op een dieplader worden getakeld. Dit zal maandag gedurende dag gedaan worden.
Het Spoorwegmuseum heeft voor ‘Treinen door de tijd’ een keuze gemaakt uit de vele beschikbare treinen. Uitgangspunt is dat de trein iconisch of beeldbepalend is geweest en een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis. Naast de NS3737 zal ook de SS13, de oudst bewaarde Nederlandse stoomlocomotief, een plek krijgen in de opstelling. De eerste elektrische trein, de ZHESM, staat aan het perron tegenover het restauratierijtuig van Wagon Lits uit 1943. Houten rijtuigen uit 1874 en 1910 laten zien hoe rijtuigen zich hebben ontwikkeld door de jaren heen. Uit een wat meer recente periode zal een elektrische locomotief uit de 1200-serie, het icoon van de jaren 50 de Blauwe Engel en de beroemde Hondekop te zien zijn. De meest recente trein is de Dubbeldekker die in de jaren 80 de toenemende groei van reizigers moest opvangen. Gestreefd wordt om zoveel mogelijk treinen open te stellen voor publiek, er zullen dus meer treinen toegankelijk zijn.
Geen opmerkingen: