Ads Top

Minder mensen vergeten uit te checken, maar we zijn er nog niet

Steeds minder mensen vergeten uit te checken, en meer mensen vragen geld terug, blijkt uit onderzoek dat in opdracht van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad is uitgevoerd. Waar in 2013 nog 1,7% van de reizigers vergat uit te checken, is dit aantal in 2015 gedaald naar 1,3%. Dit is echter nog altijd meer dan de 1% die vervoerbedrijven en overheden acceptabel vinden. Vervoerbedrijven krijgen hierdoor nog steeds €4.2 miljoen te veel binnen. Dit bedrag moet ten goede komen aan de reiziger.

Op aandringen van de ANWB en Rover werd in 2014 voor het eerst onderzocht hoeveel geld de reizigers verliezen door niet uit te checken en het teveel betaalde bedrag niet terug te vragen. Van het bedrag werden diverse verbeteringen aangekondigd waardoor de reiziger eenvoudiger een gemiste uitcheck kan herstellen, waaronder de website uitcheckgemist.nl. Dit lijkt nu zijn vruchten af te werpen: het aan reizigers terugbetaalde bedrag is bijna verdubbeld van 2,7 miljoen in 2013 naar 4,9 miljoen in 2015. Consumentenorganisaties roepen NS, Connexxion en EBS op om zich ook bij uitcheckgemist.nl aan te sluiten.

Een andere maatregel die vorig jaar werd aangekondigd, is een proef met éénmalig in- en uitchecken op het spoor, waardoor er geen kans meer is op vergissingen met aparte poortjes of paaltjes per vervoerder. Deze zomer werd bekend dat de Autoriteit Consument en Markt deze proef slechts voor 12 maanden toestaat, waarna hij moet worden teruggedraaid. In plaats daarvan komen de vervoerders begin volgend jaar met een andere proef op de Valleilijn. Die proef vindt Rover op zichzelf waardevol, maar het gros van de reizigers zal apart per vervoerder moeten blijven in- en uitchecken. De consumentenorganisaties herhalen daarom hun oproep tot een spoedige oplossing voor treinreizigers in heel Nederland. De komende jaren zullen de problemen met in- en uitchecken op stations met meerdere vervoerders groter worden doordat in Limburg en Overijssel Arriva en Syntus lijnen overnemen van NS.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.