Ads Top

Overlast geplande werkzaamheden op het spoor moet minder

Er moet paal en perk worden gesteld aan de hoeveelheid buitendienststellingen op het spoor, schrijft Rover in een discussiestuk dat bedoeld is voor betrokken partijen als ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Rover vindt dat het Ministerie de verkeerde prioriteiten stelt.

Er moet veel gewerkt worden aan het spoor, maar het huidige systeem loopt tegen zijn grenzen op. De nachten zijn niet lang genoeg en vrijwel ieder weekend is de reiziger aangewezen op tijdrovende omreisroutes en vervangende NS-bussen. “Er hoort een grens te zijn aan de hoeveelheid reizigershinder, maar noch IenM, noch ProRail durven een limiet te stellen”, schrijft Rover in het discussiestuk.

De vorige staatssecretaris is bijna gesneuveld vanwege de financiële problemen op het spoor, maar de reflex om meer zelf te sturen door de Staatssecretaris leidt tot verkeerde oplossingen. Nu de staatssecretaris ook tegen financiële grenzen oploopt, wil het Ministerie besparen door meer werkzaamheden overdag te laten uitvoeren. Rover vindt dat het Ministerie hiermee de vloer aanveegt met reizigersbelangen. Rover wil dat er wordt gekeken naar andere zoekrichtingen, zoals een aanpassing van het budget aan de stijgende vervoersbehoefte of een efficiencyverbetering in de organisatie van ProRail.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.