Syntus nieuwe busvervoerder in Almere 2018 - 2027
De gemeente Almere heeft op 27 september 2016 de concessie Busvervoer Almere voor 2018 tot en met 2027 aan Syntus gegund. Het openbaar vervoer wordt in opdracht van de gemeente Almere uitgevoerd door een vervoerbedrijf. Daarvoor is dit jaar een openbare Europese aanbesteding gehouden. De winnende vervoerder mag het openbaar vervoer in en om Almere rijden in de periode 2018-2027.
De gemeente Almere is op 9 maart 2016 de aanbesteding gestart. Op vrijdag 8 juli zijn offertes ontvangen van de vervoerbedrijven Arriva, Connexxion, EBS en Syntus. De offertes zijn de afgelopen periode beoordeeld en het college van B en W heeft besloten de concessie te gunnen aan Syntus. Syntus heeft een bieding gedaan waarin meer vervoer aangeboden wordt dan het college had verwacht.
Syntus heeft voor Almere een vernieuwend Bus Rapid Transit (BRT) concept aangeboden waarbij het netwerk, dienstregeling, voertuig, halte, infrastructuur, communicatie en beleving van de reiziger samen één geheel vormen: allGo in de stad, R-net in de streek en nightFlo in de nacht. Het BRT-concept is vraaggericht en zorgt voor een hoogfrequente vervoersplanning.
Syntus gaat in de stadsdienst iets meer vervoer aanbieden dan nu en de hoeveelheid vervoer in de streekdienst blijft nagenoeg gelijk. Het netwerk voor de stadsdienst en het streekvervoer wordt substantieel gewijzigd. Dat zal voor de meeste reizigers gunstig zijn, maar een aantal reizigers zal er op achteruit gaan. Met name doordat zij, vooral in het streekvervoer, vaker moeten overstappen op bus, metro of trein.
Syntus gaat voor de uitvoering van de concessie Almere geheel nieuwe, comfortabele en veilige bussen inzetten. Nieuw ten opzichte van nu is dat Syntus met zeer schone Euro-VI bussen gaat rijden. Ook gaat Syntus met een aantal elektrische bussen in Almere rijden. Dit is een verdere stap in de verduurzaming van het busvervoer.
De inschrijving van Syntus geeft invulling aan de eisen op het gebied van de sociale veiligheid en geeft blijk het terugdringen van zwartrijden serieus te nemen.
De gemeente Almere is op 9 maart 2016 de aanbesteding gestart. Op vrijdag 8 juli zijn offertes ontvangen van de vervoerbedrijven Arriva, Connexxion, EBS en Syntus. De offertes zijn de afgelopen periode beoordeeld en het college van B en W heeft besloten de concessie te gunnen aan Syntus. Syntus heeft een bieding gedaan waarin meer vervoer aangeboden wordt dan het college had verwacht.
Syntus heeft voor Almere een vernieuwend Bus Rapid Transit (BRT) concept aangeboden waarbij het netwerk, dienstregeling, voertuig, halte, infrastructuur, communicatie en beleving van de reiziger samen één geheel vormen: allGo in de stad, R-net in de streek en nightFlo in de nacht. Het BRT-concept is vraaggericht en zorgt voor een hoogfrequente vervoersplanning.
Syntus gaat in de stadsdienst iets meer vervoer aanbieden dan nu en de hoeveelheid vervoer in de streekdienst blijft nagenoeg gelijk. Het netwerk voor de stadsdienst en het streekvervoer wordt substantieel gewijzigd. Dat zal voor de meeste reizigers gunstig zijn, maar een aantal reizigers zal er op achteruit gaan. Met name doordat zij, vooral in het streekvervoer, vaker moeten overstappen op bus, metro of trein.
Syntus gaat voor de uitvoering van de concessie Almere geheel nieuwe, comfortabele en veilige bussen inzetten. Nieuw ten opzichte van nu is dat Syntus met zeer schone Euro-VI bussen gaat rijden. Ook gaat Syntus met een aantal elektrische bussen in Almere rijden. Dit is een verdere stap in de verduurzaming van het busvervoer.
De inschrijving van Syntus geeft invulling aan de eisen op het gebied van de sociale veiligheid en geeft blijk het terugdringen van zwartrijden serieus te nemen.
Geen opmerkingen: