Elke tien minuten een trein tussen Amsterdam en Eindhoven
Tussen Amsterdam en Eindhoven wil NS met ingang van de nieuwe dienstregeling zes in plaats van vier Intercity’s per uur gaan rijden. Reizigers krijgen hierdoor op dit traject elke tien minuten een trein. NS biedt hiermee niet alleen meer reismogelijkheden, maar ook meer zitplaatsen op dit drukke traject. Ongeveer 40.000 reizigers per dag zullen profiteren van de extra treinen.
Op dit traject rijden veel treinen momenteel op maximale lengte. Door in Dienstregeling 2018 meer te gaan rijden, komen er extra zitplaatsen. NS gaat hiervoor meer treinstellen inzetten. Dit is onder andere mogelijk door de aanschaf van Sprinter-materieel voor andere trajecten waar NS nu nog stoptreindiensten met Intercity-materieel rijdt. Dit Intercity-materieel komt hierdoor beschikbaar voor inzet op de lijn Amsterdam-Eindhoven
Dat staat in de dienstregelingsplannen voor 2018, die NS onlangs ter advies heeft voorgelegd aan de reizigersorganisaties. Uit de adviesaanvraag blijkt verder dat NS op deze zogeheten A2-corridor ook met Sprinters zes keer per uur gaat rijden. Dat gebeurt in de spits tussen Utrecht en Houten Castellum (afhankelijk van de spitsrichting).
Naast deze frequentieverhogingen gaat NS in het nieuwe spoorboekje tijdens de spits de reistijd tussen Zeeland en de Randstad verkorten. In de ochtendspits gaat twee keer een extra Intercity Vlissingen-Roosendaal rijden die onderweg alleen stopt in Middelburg, Goes en Bergen op Zoom. In de avondspits rijdt in de andere richting ook twee keer een extra snelle Intercity. De reistijdwinst voor reizigers uit Vlissingen en Middelburg van en naar de Randstad is hiermee circa een kwartier. Meer over deze wijziging is hier te lezen.
Over deze en andere dienstregelingswijzigingen heeft NS advies gevraagd aan de reizigersorganisaties, verenigd in het Locov. De wijzigingen zijn dus nog niet definitief. Naast het advies van het Locov moet ook de capaciteitsverdeling op het spoor, door spoorbeheerder ProRail, worden afgewacht. Die verdeling wordt bekend in augustus. Ook is NS nog in overleg met (decentrale) overheden over de definitieve dienstregeling.
Het nieuwe spoorboekje gaat op zondag 10 december van dit jaar in.
Op dit traject rijden veel treinen momenteel op maximale lengte. Door in Dienstregeling 2018 meer te gaan rijden, komen er extra zitplaatsen. NS gaat hiervoor meer treinstellen inzetten. Dit is onder andere mogelijk door de aanschaf van Sprinter-materieel voor andere trajecten waar NS nu nog stoptreindiensten met Intercity-materieel rijdt. Dit Intercity-materieel komt hierdoor beschikbaar voor inzet op de lijn Amsterdam-Eindhoven
Dat staat in de dienstregelingsplannen voor 2018, die NS onlangs ter advies heeft voorgelegd aan de reizigersorganisaties. Uit de adviesaanvraag blijkt verder dat NS op deze zogeheten A2-corridor ook met Sprinters zes keer per uur gaat rijden. Dat gebeurt in de spits tussen Utrecht en Houten Castellum (afhankelijk van de spitsrichting).
Naast deze frequentieverhogingen gaat NS in het nieuwe spoorboekje tijdens de spits de reistijd tussen Zeeland en de Randstad verkorten. In de ochtendspits gaat twee keer een extra Intercity Vlissingen-Roosendaal rijden die onderweg alleen stopt in Middelburg, Goes en Bergen op Zoom. In de avondspits rijdt in de andere richting ook twee keer een extra snelle Intercity. De reistijdwinst voor reizigers uit Vlissingen en Middelburg van en naar de Randstad is hiermee circa een kwartier. Meer over deze wijziging is hier te lezen.
Over deze en andere dienstregelingswijzigingen heeft NS advies gevraagd aan de reizigersorganisaties, verenigd in het Locov. De wijzigingen zijn dus nog niet definitief. Naast het advies van het Locov moet ook de capaciteitsverdeling op het spoor, door spoorbeheerder ProRail, worden afgewacht. Die verdeling wordt bekend in augustus. Ook is NS nog in overleg met (decentrale) overheden over de definitieve dienstregeling.
Het nieuwe spoorboekje gaat op zondag 10 december van dit jaar in.
Geen opmerkingen: