Station Amsterdam Zuid gaat in de Plus
Op de Amsterdamse Zuidas staat een groot project op stapel. 'Zuidasdok' garandeert de bereikbaarheid van de economisch belangrijke Zuidas via weg en spoor. In de nabije toekomst wordt de A10 verbreed en gedeeltelijk ondergronds gebracht. Daardoor ontstaat ruimte om station Amsterdam Zuid op te 'plussen' tot een hoogwaardig OV-knooppunt.
Op dinsdag 21 februari is de opdracht voor het ontwerp en de realisatie van Zuidasdok(link is external) definitief gegund aan ZuidPlus, de combinatie van Fluor, Heijmans en HOCHTIEF. Minister Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaf het allereerste startschot voor deze "forse impuls aan de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad". ZuidPlus heeft de aanbesteding gewonnen vanwege de aanpak die ervoor zorgt dat de Zuidas bereikbaar blijft tijdens de bouw, de slimme bouwlogistiek, geluidsarme bouwmethodes en de wijze waarop het vernieuwde station Amsterdam Zuid is ingepast in de omgeving.
De ondertekening van het contract is de eerste grote mijlpaal. De daadwerkelijke bouw van Zuidasdok begint in 2019. In de komende periode worden voorontwerp, aanpak en planning verder uitgewerkt. Zuidasdok is gereed in 2028 en is een gezamenlijk project van de gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en ProRail. Zuidasdok vertegenwoordigt een waarde van 990 miljoen euro.
Station Amsterdam Zuid verwerkt nu al 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de groei van het treinverkeer van en naar Schiphol wordt dat veel meer: wel 250.000 reizigers per dag in 2030. Rijkswaterstaat legt de A10-zuid ter hoogte van Zuidas ondergronds aan. Daardoor ontstaat de mogelijkheid om station Amsterdam Zuid uit te breiden. De stationspassage onder de sporen (de Minervapassage) wordt bijna twee keer zo breed en er komt een tweede passage bij: de Brittenpassage. Ook de trein- en metroperrons worden breder, krijgen meer trappen en nieuwe perronkappen. Station Amsterdam Zuid wordt de spil in het verbeterde vervoernetwerk rond Zuidas en Amsterdam. We vernieuwen het station voor meer ruimte en comfort voor de reizigers.
Op dinsdag 21 februari is de opdracht voor het ontwerp en de realisatie van Zuidasdok(link is external) definitief gegund aan ZuidPlus, de combinatie van Fluor, Heijmans en HOCHTIEF. Minister Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaf het allereerste startschot voor deze "forse impuls aan de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad". ZuidPlus heeft de aanbesteding gewonnen vanwege de aanpak die ervoor zorgt dat de Zuidas bereikbaar blijft tijdens de bouw, de slimme bouwlogistiek, geluidsarme bouwmethodes en de wijze waarop het vernieuwde station Amsterdam Zuid is ingepast in de omgeving.
De ondertekening van het contract is de eerste grote mijlpaal. De daadwerkelijke bouw van Zuidasdok begint in 2019. In de komende periode worden voorontwerp, aanpak en planning verder uitgewerkt. Zuidasdok is gereed in 2028 en is een gezamenlijk project van de gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en ProRail. Zuidasdok vertegenwoordigt een waarde van 990 miljoen euro.
Station Amsterdam Zuid verwerkt nu al 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de groei van het treinverkeer van en naar Schiphol wordt dat veel meer: wel 250.000 reizigers per dag in 2030. Rijkswaterstaat legt de A10-zuid ter hoogte van Zuidas ondergronds aan. Daardoor ontstaat de mogelijkheid om station Amsterdam Zuid uit te breiden. De stationspassage onder de sporen (de Minervapassage) wordt bijna twee keer zo breed en er komt een tweede passage bij: de Brittenpassage. Ook de trein- en metroperrons worden breder, krijgen meer trappen en nieuwe perronkappen. Station Amsterdam Zuid wordt de spil in het verbeterde vervoernetwerk rond Zuidas en Amsterdam. We vernieuwen het station voor meer ruimte en comfort voor de reizigers.
Geen opmerkingen: