Ads Top

Treinreizigers weer vaker over de grens

Na een moeizaam jaar (2016) is in het eerste kwartaal van 2017 het aantal treinreizen naar de populairste Europese steden gestegen met ruim 10 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal verkocht NS International ongeveer 770.000 tickets in de eerste 3 maanden. Vooral de online verkopen stegen flink met een omzetgroei van 20 procent. Ook de verkoop via reisagenten kent een stijging van 15 procent. Om deze reizigersgroei op te vangen, rijden Thalys en ICE sinds een aantal maanden op de drukste tijden met extra capaciteit richting Parijs en Frankfurt.

De stijging in het aantal reizigers wordt inmiddels ook bij ICE en Thalys erkend en beide carriers zetten - om het reiscomfort op niveau te houden - extra capaciteit in. “De reislust is weer helemaal terug na een dip in 2016 door de aanslagen in Brussel en Parijs. De zakenreiziger is blijven reizen en de toerist is ook weer terug. Met de extra capaciteit kunnen we deze groei goed aan. Wanneer Eurostar straks rechtstreeks naar Londen rijdt, verwachten we ook daar groei. Dan is een reiziger met de trein binnen 4 uur in hartje Londen en daarmee is de trein ook voor deze bestemming het betere alternatief”, verwacht Annemarie Ariesen (Manager Business to Business bij NS International).

Dat aan een extra frequentie naar Parijs behoefte is bleek wel: regelmatig is deze extra lange ochtendtrein ondanks het vroege tijdstip flink vol. Thalys biedt daarom sinds kort een extra reisoptie naar Parijs aan. Er wordt een extra treinstel voor Thalys richting Lille van 07:17 uur vanuit Amsterdam ingezet. Terug naar Nederland pakken de meeste reizigers Thalys van 17.25 uur. Op dit tijdstip is de capaciteit maandag tot en met donderdag verdubbeld. 

Steeds meer zakelijke reizigers verkiezen de trein naar Duitsland als vervoermiddel. Meest genoemde redenen zijn de comfortabele stoelen en de mogelijkheid om in de trein  te werken. Als gevolg van de groei is de capaciteit van ICE 105, die om 8 uur vertrekt uit Amsterdam, verdubbeld.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe ICE-treinen is goed gekeken naar de wensen en doelen van de zakelijke treinreiziger die zwaar op comfort leunen. Deze wil doorwerken maar ook uitgerust aankomen. Elke trein beschikt straks over snelle WiFi en een uitgebreid Bistrotreinstel met koffie van barista-kwaliteit. En lees je graag de Nederlandse krant? In de eerste klas kies je straks uit een breed assortiment titels. “Of je nu wilt bijtanken of werken, in de trein kan het. Daar wordt reistijd weer eigen tijd”, besluit Ariesen.


Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.