Twee bruggen over het IJ, ze gaan er echt komen
De gemeente Amsterdam heeft bekend gemaakt dat de Javabrug, de fietsbrug over het IJ, er definitief zal komen. Ook de brug bij het Stenen Hoofd in Amsterdam West staat in de planning. Milieudefensie pleitte eerder dit jaar samen met 400 bewoners voor een vervroeging van deze brug. De bouw voor deze brug is in dit plan 6 jaar naar voren geschoven.
"Milieudefensie is blij met het besluit dat er een fietsbrug over het IJ komt. Dit is een goede stap om meer ruimte voor de fietser te creëren in Amsterdam. Als er niks gedaan wordt zal de stad nog meer vollopen met autoverkeer.” zegt Anne Knol, campagneleider mobiliteit. Samen met een groep bewoners uit Amsterdam schreef Milieudefensie een zienswijze voor de plannen. 400 bewoners ondertekenden. In de zienswijze pleitten de bewoners onder andere voor een gebalanceerde sprong, waarbij ook de westzijde van de stad bediend wordt met een brug.
Milieudefensie is blij met de nieuwe fietsverbindingen. In de zienswijze noemden we samen met de bewoners de mogelijkheden voor een écht duurzaam verkeersbeleid en dus goede fietsverbindingen over het IJ. De Javabrug op de kop van het Java-eiland, is heel belangrijk voor de bereikbaarheid van Amsterdam-Noord voor fietsers en voetgangers. Het is bovendien een welkom alternatief voor de stampvolle veerpont bij het Centraal Station.
Ook de tweede brug bij het Stenen Hoofd is hard nodig. Deze brug biedt bovendien kansen voor een echte Stadsfietsring langs de Singelgracht, om het historische centrum, met een goede verbinding naar Amsterdam Noord. De stad kan ook moeilijk zonder, gezien de hoge groei van het aantal fietsers en voetgangers die Amsterdam verwacht de komende jaren. “We zijn blij dat de gemeente naar de bewoners geluisterd heeft en besloten heeft dat de tweede fietsbrug vervroegd aangelegd gaat worden.”, aldus Anne Knol.
De komst van de Javabrug betekent dat de cruiseschepen bij het Java-eiland ergens anders moeten afmeren. Een definitief besluit daarover zou eind dit jaar genomen worden. De scheepvaart onder de Javabrug door heeft wel invloed op de hoogte van de brug. Het ministerie gaf eerder dit jaar aan dat zij graag een tunnel willen, om hoge containerschepen niet in de weg te zitten. Als er toch een brug zou komen, moet deze ruim 11 meter hoog zijn. Dat is een paar meter hoger dan de gemeente wil.
"Milieudefensie is blij met het besluit dat er een fietsbrug over het IJ komt. Dit is een goede stap om meer ruimte voor de fietser te creëren in Amsterdam. Als er niks gedaan wordt zal de stad nog meer vollopen met autoverkeer.” zegt Anne Knol, campagneleider mobiliteit. Samen met een groep bewoners uit Amsterdam schreef Milieudefensie een zienswijze voor de plannen. 400 bewoners ondertekenden. In de zienswijze pleitten de bewoners onder andere voor een gebalanceerde sprong, waarbij ook de westzijde van de stad bediend wordt met een brug.
Milieudefensie is blij met de nieuwe fietsverbindingen. In de zienswijze noemden we samen met de bewoners de mogelijkheden voor een écht duurzaam verkeersbeleid en dus goede fietsverbindingen over het IJ. De Javabrug op de kop van het Java-eiland, is heel belangrijk voor de bereikbaarheid van Amsterdam-Noord voor fietsers en voetgangers. Het is bovendien een welkom alternatief voor de stampvolle veerpont bij het Centraal Station.
Ook de tweede brug bij het Stenen Hoofd is hard nodig. Deze brug biedt bovendien kansen voor een echte Stadsfietsring langs de Singelgracht, om het historische centrum, met een goede verbinding naar Amsterdam Noord. De stad kan ook moeilijk zonder, gezien de hoge groei van het aantal fietsers en voetgangers die Amsterdam verwacht de komende jaren. “We zijn blij dat de gemeente naar de bewoners geluisterd heeft en besloten heeft dat de tweede fietsbrug vervroegd aangelegd gaat worden.”, aldus Anne Knol.
De komst van de Javabrug betekent dat de cruiseschepen bij het Java-eiland ergens anders moeten afmeren. Een definitief besluit daarover zou eind dit jaar genomen worden. De scheepvaart onder de Javabrug door heeft wel invloed op de hoogte van de brug. Het ministerie gaf eerder dit jaar aan dat zij graag een tunnel willen, om hoge containerschepen niet in de weg te zitten. Als er toch een brug zou komen, moet deze ruim 11 meter hoog zijn. Dat is een paar meter hoger dan de gemeente wil.
Geen opmerkingen: