Flixbus mag langeafstand OV verzorgen in Brabant
Flixbus mag toch op acht langeafstandverbindingen openbaar vervoer in Brabant gaan verzorgen. Dat hebben Gedeputeerde Staten besloten.
Eerder had de provincie een verzoek van Flixbus om vervoer tussen onder andere Amsterdam, Eindhoven en Eindhoven-Airport aan te bieden afgewezen, omdat dit volgens de wet oneerlijke concurrentie zou betekenen voor de vervoerders Arriva en Hermes die het OV volgens de concessie aanbieden. Na een recente uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven heeft het provinciebestuur besloten Flixbus toch toestemming te geven om op 8 langeafstandverbindingen vervoer in Brabant aan te bieden.
Vervoerder FLixbus en ook Eurolines bieden openbaar vervoer aan tussen regio’s en Europese landen. Tot enkele jaren geleden bleef dit volledig commerciële vervoer beperkt tot ritten van en naar het buitenland. Nu willen de vervoerders ook binnen Nederlandse regio’s en plaatsen vervoer aanbieden en dan met name op routes en tussen plaatsen waar veel vraag naar vervoer is. Dat staat op gespannen voet met de nationale wetgeving die geldt voor openbaar vervoer in de Wet personenvervoer 2000 en raakt ook direct de contractafspraken die de provincie bij het verlenen van de OV-concessie maakt met vervoerders om openbaar vervoer aan te bieden.
De provincie Noord-Brabant wil met haar OV-concessie de bereikbaarheid, leefbaarheid en toegankelijkheid van heel Brabant verbeteren. Dat betekent dat vervoerders die het OV in Brabant aanbieden niet alleen rijden op routes met veel reizigers waar de reizigers-brengster hoog zijn. Vervoerders als Hermes en Arriva die de OV-concessies verzorgen zijn verplicht ook vervoer aan te bieden waar minder reizigers zijn en waar de kosten dus veel hoger zijn dan de opbrengsten. In een eerder besluit van de provincie op basis van de Wet personenvervoer 2000 had het provinciebestuur besloten dat Flixbus niet mocht gaan rijden op dezelfde (drukke) routes die Hermes en Arriva al in de dienstregeling aanbieden.
Flixbus vocht dit besluit aan en recent oordeelde het College van Beroep voor het Bedrijfsleven dat het aanbod van Flixbus inderdaad verschilt van de routes in de OV-concessie van Hermes en Arriva en daarom toegestaan moeten worden. De provincie heeft daarop besloten voor 8 aanvragen toch ontheffing te geven.
Eerder had de provincie een verzoek van Flixbus om vervoer tussen onder andere Amsterdam, Eindhoven en Eindhoven-Airport aan te bieden afgewezen, omdat dit volgens de wet oneerlijke concurrentie zou betekenen voor de vervoerders Arriva en Hermes die het OV volgens de concessie aanbieden. Na een recente uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven heeft het provinciebestuur besloten Flixbus toch toestemming te geven om op 8 langeafstandverbindingen vervoer in Brabant aan te bieden.
Vervoerder FLixbus en ook Eurolines bieden openbaar vervoer aan tussen regio’s en Europese landen. Tot enkele jaren geleden bleef dit volledig commerciële vervoer beperkt tot ritten van en naar het buitenland. Nu willen de vervoerders ook binnen Nederlandse regio’s en plaatsen vervoer aanbieden en dan met name op routes en tussen plaatsen waar veel vraag naar vervoer is. Dat staat op gespannen voet met de nationale wetgeving die geldt voor openbaar vervoer in de Wet personenvervoer 2000 en raakt ook direct de contractafspraken die de provincie bij het verlenen van de OV-concessie maakt met vervoerders om openbaar vervoer aan te bieden.
De provincie Noord-Brabant wil met haar OV-concessie de bereikbaarheid, leefbaarheid en toegankelijkheid van heel Brabant verbeteren. Dat betekent dat vervoerders die het OV in Brabant aanbieden niet alleen rijden op routes met veel reizigers waar de reizigers-brengster hoog zijn. Vervoerders als Hermes en Arriva die de OV-concessies verzorgen zijn verplicht ook vervoer aan te bieden waar minder reizigers zijn en waar de kosten dus veel hoger zijn dan de opbrengsten. In een eerder besluit van de provincie op basis van de Wet personenvervoer 2000 had het provinciebestuur besloten dat Flixbus niet mocht gaan rijden op dezelfde (drukke) routes die Hermes en Arriva al in de dienstregeling aanbieden.
Flixbus vocht dit besluit aan en recent oordeelde het College van Beroep voor het Bedrijfsleven dat het aanbod van Flixbus inderdaad verschilt van de routes in de OV-concessie van Hermes en Arriva en daarom toegestaan moeten worden. De provincie heeft daarop besloten voor 8 aanvragen toch ontheffing te geven.
Geen opmerkingen: