ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk – Rotterdam aan Strukton
ProRail heeft op 3 december 2018 het grootste contract voor Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk – Rotterdam gegund aan aannemer Strukton. Dit is een belangrijke mijlpaal om in 2024 meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam te laten rijden. Andere contracten voor onder meer beveiligingssystemen volgen later. Jan Mulder van ProRail en Tjark de Vries van Strukton ondertekenden het contract.
Strukton zal het civiele werk en het spoorwerk tussen Rijswijk en Delft Zuid uitvoeren: de verdubbeling van twee naar vier sporen. Ook halen zij de gelijkvloerse overweg tussen Rijswijk en Delft (’t Haantje) weg en leggen zij daar een onderdoorgang neer. Dat maakt de omgeving veiliger en het zorgt voor een betere doorstroming van weg- en treinverkeer. De spoorbrug over de Kerstanjewetering op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een spoorbrug die geschikt is voor vier sporen. De nieuwe brug krijgt een doorvaarthoogte van 1.80 m zodat pleziervaartuigen er gemakkelijk onderdoor kunnen. In het nieuwe station van Delft leggen we sporen en een nieuw perron aan in de tunnelbuis die al klaar ligt. Station Delft Zuid krijgt een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers en de huidige zijperrons worden vervangen door twee eilandperrons. Ook krijgt dit station liften, zodat het toegankelijk wordt voor iedereen.
Strukton zal het civiele werk en het spoorwerk tussen Rijswijk en Delft Zuid uitvoeren: de verdubbeling van twee naar vier sporen. Ook halen zij de gelijkvloerse overweg tussen Rijswijk en Delft (’t Haantje) weg en leggen zij daar een onderdoorgang neer. Dat maakt de omgeving veiliger en het zorgt voor een betere doorstroming van weg- en treinverkeer. De spoorbrug over de Kerstanjewetering op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een spoorbrug die geschikt is voor vier sporen. De nieuwe brug krijgt een doorvaarthoogte van 1.80 m zodat pleziervaartuigen er gemakkelijk onderdoor kunnen. In het nieuwe station van Delft leggen we sporen en een nieuw perron aan in de tunnelbuis die al klaar ligt. Station Delft Zuid krijgt een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers en de huidige zijperrons worden vervangen door twee eilandperrons. Ook krijgt dit station liften, zodat het toegankelijk wordt voor iedereen.
Geen opmerkingen: