Ads Top

Treinverbinding Aachen-Maastricht start later dan 9 december 2018

In de nieuwe dienstregeling van Arriva in Limburg, die start op 9 december, is een internationale treinverbinding voorzien. Deze zou initieel Liège Guillemins, via Maastricht en Heerlen, verbinden met Aachen Hauptbahnhof. In Duitsland moest voor het nieuwe materieel in combinatie met de nieuw aangelegde infrastructuur op het traject, nog een goedkeuring worden verkregen. Eerder werd duidelijk dat België de goedkeuring per 9 december niet geeft. Helaas heeft ook de goedkeuring voor Duitsland vertraging opgelopen waardoor de treinverbinding pas later zal starten.

Maandag werd duidelijk dat het niet mogelijk is om de toelatingsprocedure voor Duitsland voor de gewenste startdatum van 9 december 2018 in zijn geheel af te ronden. De oplevering van de benodigde infrastructuur en het daarna pas kunnen inzetten van de testritten geeft teveel druk op het correct afronden van de gehele procedure. Hierdoor vertraagt de start van de treinverbinding.
Vanaf 9 december zullen de reizigers op (een deel van) het traject tijdelijk met bussen worden vervoerd.

Dit uitstel van de start is zeker geen afstel. Arriva werkt met alle partijen verder aan de toelatingsprocedure en alle daarvoor benodigde handelingen. De testritten zoals die voor materieel en de nieuwe infrastructuur in de eerste week van december waren voorzien, gaan gewoon door. Hoeveel vertraging de start van de treinlijn tussen Aachen en Maastricht hierdoor precies op gaat lopen, is nog niet exact duidelijk omdat we daarvoor van de goedkeurende partij afhankelijk zijn. Arriva vindt het vervelend dat de reizigers nu langer moeten wachten op deze mooie verbinding. De reizigersactie die de start van de lijn zou symboliseren (één dag gratis reizen op 16 december) vervalt en zal op een later moment worden aangeboden.

Medio november werd al duidelijk dat België de goedkeuring voor het nieuwe materieel niet zou afgeven. De belangrijkste reden daarvoor was dat de nieuwe treinen niet voorzien zijn van het nieuwe veiligheidssysteem ERTMS zoals België eist. De nieuwe treinstellen zijn wel voorzien van de huidig geldende veiligheidssystemen zoals die in de drie landen worden gehanteerd én voorbereid op inbouw van ERTMS zodra dit systeem ook op de spoortrajecten operationeel is en er ook een kabinetsbesluit is voor het aanleggen van ERTMS in Nederland (voorzien in 2019).

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.