Utrechts nieuwste Sprinterstations erg in trek
Het aantal reizigers op de 'nieuwe' stations rond Utrecht groeit harder dan in de rest van het land. De stations Amersfoort Vathorst, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Utrecht Zuilen, Utrecht Vaartsche Rijn, Houten Castellum en Tiel Passewaaij zijn gebouwd als onderdeel van Randstadspoor: de spoorverdubbeling en zeven nieuwe Sprinterstations in de regio Utrecht. Het project levert een belangrijke bijdrage aan de duurzame mobiliteit van bewoners van de nieuwe woonwijken in de regio Utrecht en heeft zijn kracht daarmee ruimschoots bewezen.
Alle Randstadspoor-stations laten het afgelopen jaar groei zien, ruim boven het landelijk gemiddelde van 2%. De zeven nieuwe stations verwerken dagelijks ruim 23.000 reizigers. Utrecht Vaartsche Rijn was in 2017 - het eerste jaar van haar bestaan - met elke dag 6.252 reizigers al meteen de grootste van de nieuwe stations. Houten Castellum (4.581) en Utrecht Terwijde (3.744) zijn ook populair, net als Amersfoort Vathorst (3.218). Utrecht Leidsche Rijn is van alle stations in heel Nederland relatief zelfs de grootste stijger: 2.138 reizigers in 2017 ten opzichte van 902 dagelijkse in- en uitstappers in 2016. Een groei van maar liefst 237 procent. Sinds vorig jaar rijden er vier Sprinters per uur in plaats van twee. Met het gereed komen van de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn door een nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal is er nu nog meer ruimte op het spoor voor verdere groei.
Het project Randstadspoor is een uitgebreid spoornet met meer sporen en nieuwe en comfortabele stations in de regio Utrecht. Daarmee is ruimte gemaakt ruimte voor meer treinen en voor meer reizigers, die dichter bij huis én frequenter op de trein kunnen stappen. Het project Randstadspoor is 20 jaar geleden door ProRail gestart in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Rijk, gemeenten en provincie hadden een vooruitziende blik op de samenhang van duurzame mobiliteit en stedelijke ontwikkeling. Dat verdient een groot compliment.
Alle Randstadspoor-stations laten het afgelopen jaar groei zien, ruim boven het landelijk gemiddelde van 2%. De zeven nieuwe stations verwerken dagelijks ruim 23.000 reizigers. Utrecht Vaartsche Rijn was in 2017 - het eerste jaar van haar bestaan - met elke dag 6.252 reizigers al meteen de grootste van de nieuwe stations. Houten Castellum (4.581) en Utrecht Terwijde (3.744) zijn ook populair, net als Amersfoort Vathorst (3.218). Utrecht Leidsche Rijn is van alle stations in heel Nederland relatief zelfs de grootste stijger: 2.138 reizigers in 2017 ten opzichte van 902 dagelijkse in- en uitstappers in 2016. Een groei van maar liefst 237 procent. Sinds vorig jaar rijden er vier Sprinters per uur in plaats van twee. Met het gereed komen van de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn door een nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal is er nu nog meer ruimte op het spoor voor verdere groei.
Het project Randstadspoor is een uitgebreid spoornet met meer sporen en nieuwe en comfortabele stations in de regio Utrecht. Daarmee is ruimte gemaakt ruimte voor meer treinen en voor meer reizigers, die dichter bij huis én frequenter op de trein kunnen stappen. Het project Randstadspoor is 20 jaar geleden door ProRail gestart in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Rijk, gemeenten en provincie hadden een vooruitziende blik op de samenhang van duurzame mobiliteit en stedelijke ontwikkeling. Dat verdient een groot compliment.
Geen opmerkingen: