Proef tegen trillingshinder langs het spoor in Deurne
ProRail start met een proef om trillingshinder te verminderen. Hiervoor wordt een zogeheten Shimlift geïnstalleerd. Daarbij wordt een kunststof wig tussen de dwarsliggers en de spoorstaaf geschoven. Deze methodiek wordt nu een jaar lang getest op het spoor bij de Binderendreef in Deurne.
De ShimLift zorgt ervoor dat het spoor, met name bij overwegen, op het juiste niveau komt te liggen, terwijl de dwarsliggers goed ondersteund blijven. Door de ShimLift te installeren, ontstaat er een constantere ligging. Zo onstaan er minder trillingen als er een trein langsrijdt. Deze proef volgt op de proeven op de Brabantroute in 2019 en 2020, waar de eerste resultaten positief waren.
Om betrouwbare metingen te kunnen doen, mogen er tijdens het testjaar geen veranderingen aan het spoor worden aangebracht. Ook moet er ruimte zijn om uitgebreid te meten. Hierom viel de keuze op de locatie Binderendreef.
Als deze proef succesvol is, kunnen we de ShimLift opnemen in onze standaarden.
De ShimLift zorgt ervoor dat het spoor, met name bij overwegen, op het juiste niveau komt te liggen, terwijl de dwarsliggers goed ondersteund blijven. Door de ShimLift te installeren, ontstaat er een constantere ligging. Zo onstaan er minder trillingen als er een trein langsrijdt. Deze proef volgt op de proeven op de Brabantroute in 2019 en 2020, waar de eerste resultaten positief waren.
Om betrouwbare metingen te kunnen doen, mogen er tijdens het testjaar geen veranderingen aan het spoor worden aangebracht. Ook moet er ruimte zijn om uitgebreid te meten. Hierom viel de keuze op de locatie Binderendreef.
Als deze proef succesvol is, kunnen we de ShimLift opnemen in onze standaarden.
Geen opmerkingen: