Onderzoek naar buscomfort rotondes Vathorst
Er komt een onderzoek naar het comfort en de veiligheid van buspassagiers op de rotondes in Vathorst. Het ROCOV Utrecht, waarin de afdeling Amersfoort van Rover deelneemt, laat dit door een onafhankelijk bureau uitvoeren.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Vathorst ‘hoogwaardig openbaar vervoer’ (HOV) zou krijgen, waarbij zelfs woorden als kabelbaan of een tramlijn zijn genoemd. Dit HOV zou in Vathorst dwars door de rotondes rijden. Uiteindelijk is gekozen voor een gewone bus, die door diverse maatregelen, zoals vrije busbanen en voorrang bij verkeerslichten, wel snel kan opschieten. In Vathorst is er echter voor gekozen, dat de bussen bij de rotondes gewoon met het verkeer meerijden. Daarvoor wordt de busbaan kort verlaten en moet deze even later weer worden opgereden. Belangrijkste reden voor deze keuze is de verkeersveiligheid.
Inzittenden van de bus krijgen te maken met veel zijwaartse krachten die het reiscomfort nadelig beĂ¯nvloeden. Het ROCOV wil weten hoe groot dit probleem is en of het nodig is het busverkeer op de rotondes toch anders af te wikkelen. Daarvan zijn zowel in binnen- als buitenland voorbeelden aan te wijzen. Daarnaast wordt onderzocht of de veiligheid van inzittenden van rolstoelen (of kinderwagens) door de onrustige bewegingen wordt beĂ¯nvloed. Ook buschauffeurs klagen over de rotondes, die zij vele keren per dag moeten passeren.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Vathorst ‘hoogwaardig openbaar vervoer’ (HOV) zou krijgen, waarbij zelfs woorden als kabelbaan of een tramlijn zijn genoemd. Dit HOV zou in Vathorst dwars door de rotondes rijden. Uiteindelijk is gekozen voor een gewone bus, die door diverse maatregelen, zoals vrije busbanen en voorrang bij verkeerslichten, wel snel kan opschieten. In Vathorst is er echter voor gekozen, dat de bussen bij de rotondes gewoon met het verkeer meerijden. Daarvoor wordt de busbaan kort verlaten en moet deze even later weer worden opgereden. Belangrijkste reden voor deze keuze is de verkeersveiligheid.
Inzittenden van de bus krijgen te maken met veel zijwaartse krachten die het reiscomfort nadelig beĂ¯nvloeden. Het ROCOV wil weten hoe groot dit probleem is en of het nodig is het busverkeer op de rotondes toch anders af te wikkelen. Daarvan zijn zowel in binnen- als buitenland voorbeelden aan te wijzen. Daarnaast wordt onderzocht of de veiligheid van inzittenden van rolstoelen (of kinderwagens) door de onrustige bewegingen wordt beĂ¯nvloed. Ook buschauffeurs klagen over de rotondes, die zij vele keren per dag moeten passeren.
Geen opmerkingen: