Overeenstemming spoormaatregelen Vught
Staatssecretaris Mansveld heeft ingestemd met de voorkeur van de provincie en de gemeenten van een verdiepte ligging van het spoor in Vught en de aanpak van de overwegen in Boxtel, Haaren en Vught.
Het ministerie van Infrastructuur & Milieu en de regio zijn het eens geworden over de inpassingsmaatregelen voor het traject Meteren – Boxtel als gevolg van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Het ministerie is bereid € 148 miljoen te investeren in deze aanvullende maatregelen op voorwaarde dat de regio eenzelfde bedrag bijdraagt.
Het ministerie van I&M wil het aantal personentreinen op het traject Amsterdam - Eindhoven laten groeien en goederentreinen van de Brabantroute verplaatsen naar de Betuweroute. Om dit mogelijk te maken is onder andere de aanleg van een zuidwestboog bij Meteren en uitbreiding naar vier sporen tussen ‘s-Hertogenbosch en Vught nodig. Deze spoorplannen vragen om maatregelen om de overlast voor de omgeving op het gebied van veiligheid en leefbaarheid te beperken. In de afgelopen maanden is onderzoek verricht naar de mogelijke varianten voor de inpassing van het spoor in Vught, Haaren en Boxtel. Tijdens een bestuurlijk overleg gisterenavond hebben gedeputeerde Van Heugten, burgemeester Buijs van Boxtel en wethouder Seuren van Vught, namens de regio, bij staatssecretaris Mansveld aangedrongen op het belang van extra maatregelen bovenop hetgeen het ministerie wettelijk gezien verplicht is.
De staatssecretaris heeft ingestemd met de voorkeur van de regio om het spoor tussen de Loonsebaan en de Wolfskamerweg over een lengte van ruim 2 kilometer verdiept aan te leggen volgens de zogenaamde variant V3. Door deze verdiepte ligging wordt onder meer de oversteekbaarheid van het spoor sterk verbeterd. Gedeputeerde Van Heugten: “De gezamenlijke keuze voor deze kostbare oplossing vraagt ook een gezamenlijke investering. Uiteindelijk zal de regiobijdrage € 117 miljoen zijn, waarvan de provincie 90% voor haar rekening neemt en de gemeente 10%." Verder is met het ministerie overeengekomen dat de overweg Wolfskamerweg in Vught ongelijkvloers wordt waarbij de regio en het ministerie ieder 50% van de totale kosten voor hun rekening neemt.
Het ministerie wil ook 50% bijdragen aan het door de gemeente Boxtel voorgestelde plan om de problemen met de dubbele overweg bij de Tongersestraat op te lossen. Het gaat hier om het opheffen van twee overwegen, het aanleggen van een tunnel voor langzaam verkeer en een oplossing om het regionale verkeer om te leiden. Ook voor een oplossing van de overwegproblematiek aan de Runsdijk in Esch (gemeente Haaren) heeft de staatssecretaris een bijdrage van 50% toegezegd. De rijksbijdrage aan de genoemde overwegen in Haaren, Vught en Boxtel komt daarmee op € 31 miljoen.
Vorige week stemden de leden van de Commissie Mobiliteit en Financiën al in met een bijdrage van de provincie van in totaal € 124,5 miljoen. Het resterende deel van de regiobijdrage zal door de betrokken gemeenten worden bijgedragen. Van Heugten: "In de overeenstemming met het Rijk over de financiering van deze maatregelen zijn we uiteindelijk gekomen tot een iets aangepaste verdeling van de bijdragen tussen de partijen dan eerder voorgesteld. De totale provinciale bijdrage is gelijk gebleven, maar door een andere verdeling vallen de bijdragen voor de drie gemeenten iets lager uit. Met dit resultaat kunnen we dus allemaal tevreden zijn."
De overeenkomst tussen het rijk en de regio voor de financiering en de voorkeursvarianten is onder voorbehoud van goedkeuring van de Tweede Kamer, Provinciale Staten en de betrokken gemeenteraden. De definitieve afspraken worden vervolgens in een bestuursovereenkomst vastgelegd.
Het ministerie van Infrastructuur & Milieu en de regio zijn het eens geworden over de inpassingsmaatregelen voor het traject Meteren – Boxtel als gevolg van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Het ministerie is bereid € 148 miljoen te investeren in deze aanvullende maatregelen op voorwaarde dat de regio eenzelfde bedrag bijdraagt.
Het ministerie van I&M wil het aantal personentreinen op het traject Amsterdam - Eindhoven laten groeien en goederentreinen van de Brabantroute verplaatsen naar de Betuweroute. Om dit mogelijk te maken is onder andere de aanleg van een zuidwestboog bij Meteren en uitbreiding naar vier sporen tussen ‘s-Hertogenbosch en Vught nodig. Deze spoorplannen vragen om maatregelen om de overlast voor de omgeving op het gebied van veiligheid en leefbaarheid te beperken. In de afgelopen maanden is onderzoek verricht naar de mogelijke varianten voor de inpassing van het spoor in Vught, Haaren en Boxtel. Tijdens een bestuurlijk overleg gisterenavond hebben gedeputeerde Van Heugten, burgemeester Buijs van Boxtel en wethouder Seuren van Vught, namens de regio, bij staatssecretaris Mansveld aangedrongen op het belang van extra maatregelen bovenop hetgeen het ministerie wettelijk gezien verplicht is.
De staatssecretaris heeft ingestemd met de voorkeur van de regio om het spoor tussen de Loonsebaan en de Wolfskamerweg over een lengte van ruim 2 kilometer verdiept aan te leggen volgens de zogenaamde variant V3. Door deze verdiepte ligging wordt onder meer de oversteekbaarheid van het spoor sterk verbeterd. Gedeputeerde Van Heugten: “De gezamenlijke keuze voor deze kostbare oplossing vraagt ook een gezamenlijke investering. Uiteindelijk zal de regiobijdrage € 117 miljoen zijn, waarvan de provincie 90% voor haar rekening neemt en de gemeente 10%." Verder is met het ministerie overeengekomen dat de overweg Wolfskamerweg in Vught ongelijkvloers wordt waarbij de regio en het ministerie ieder 50% van de totale kosten voor hun rekening neemt.
Het ministerie wil ook 50% bijdragen aan het door de gemeente Boxtel voorgestelde plan om de problemen met de dubbele overweg bij de Tongersestraat op te lossen. Het gaat hier om het opheffen van twee overwegen, het aanleggen van een tunnel voor langzaam verkeer en een oplossing om het regionale verkeer om te leiden. Ook voor een oplossing van de overwegproblematiek aan de Runsdijk in Esch (gemeente Haaren) heeft de staatssecretaris een bijdrage van 50% toegezegd. De rijksbijdrage aan de genoemde overwegen in Haaren, Vught en Boxtel komt daarmee op € 31 miljoen.
Vorige week stemden de leden van de Commissie Mobiliteit en Financiën al in met een bijdrage van de provincie van in totaal € 124,5 miljoen. Het resterende deel van de regiobijdrage zal door de betrokken gemeenten worden bijgedragen. Van Heugten: "In de overeenstemming met het Rijk over de financiering van deze maatregelen zijn we uiteindelijk gekomen tot een iets aangepaste verdeling van de bijdragen tussen de partijen dan eerder voorgesteld. De totale provinciale bijdrage is gelijk gebleven, maar door een andere verdeling vallen de bijdragen voor de drie gemeenten iets lager uit. Met dit resultaat kunnen we dus allemaal tevreden zijn."
De overeenkomst tussen het rijk en de regio voor de financiering en de voorkeursvarianten is onder voorbehoud van goedkeuring van de Tweede Kamer, Provinciale Staten en de betrokken gemeenteraden. De definitieve afspraken worden vervolgens in een bestuursovereenkomst vastgelegd.
Geen opmerkingen: