Rover: Steek opbrengst chipkaart in eenvoudiger systeem
Rover wil dat het geld dat vervoerders verdienen aan reizigers die vergeten uit te checken, terugvloeit naar de reiziger middels een eenvoudiger OV-chipkaartsysteem. De Telegraaf stelt vandaag dat vervoersbedrijven jaarlijks miljoenen verdienen aan vergeetachtige reizigers. Rover kan de cijfers niet bevestigen omdat het onderzoek nog niet is afgerond, maar is ervan overtuigd dat het om een substantieel bedrag gaat.
Het komt regelmatig voor dat reizigers vergeten uit te checken of dat het uitchecken om een andere reden niet goed gaat. Omdat lang niet iedereen de moeite doet het betaalde borgbedrag terug te claimen, zouden vervoerders hier een flink bedrag aan kunnen overhouden. Vorig jaar drongen ANWB en Rover daarom er bij de vervoerders op aan dit bedrag in kaart te brengen.
Het onderzoek hiernaar loopt op dit moment nog, bedragen zijn daarom nog niet vastgesteld en kunnen de komende tijd nog wijzigen. Rover twijfelt er echter niet aan dat er een flink bedrag bij de vervoerders blijft liggen dat kan worden aangewend om het systeem te verbeteren. Wanneer het onderzoek is afgerond, zullen consumentenorganisaties hierover met vervoerders in gesprek gaan.
Rover denkt aan verbeteringen als éénmalig in- en uitchecken per treinreis, ook als dit met meerdere vervoerders is, een landelijk uniforme procedure om restitutie aan te vragen wanneer het uitchecken is misgegaan en één loket voor alle OV-chipkaartzaken.
Het komt regelmatig voor dat reizigers vergeten uit te checken of dat het uitchecken om een andere reden niet goed gaat. Omdat lang niet iedereen de moeite doet het betaalde borgbedrag terug te claimen, zouden vervoerders hier een flink bedrag aan kunnen overhouden. Vorig jaar drongen ANWB en Rover daarom er bij de vervoerders op aan dit bedrag in kaart te brengen.
Het onderzoek hiernaar loopt op dit moment nog, bedragen zijn daarom nog niet vastgesteld en kunnen de komende tijd nog wijzigen. Rover twijfelt er echter niet aan dat er een flink bedrag bij de vervoerders blijft liggen dat kan worden aangewend om het systeem te verbeteren. Wanneer het onderzoek is afgerond, zullen consumentenorganisaties hierover met vervoerders in gesprek gaan.
Rover denkt aan verbeteringen als éénmalig in- en uitchecken per treinreis, ook als dit met meerdere vervoerders is, een landelijk uniforme procedure om restitutie aan te vragen wanneer het uitchecken is misgegaan en één loket voor alle OV-chipkaartzaken.
Geen opmerkingen: