Sneltrein tussen Groningen en Winschoten in ochtendspits
Tussen Groningen en Winschoten gaat in de ochtendspits een sneltrein rijden. Deze trein is een aanvulling op de bestaande stoptreinen. De sneltrein stopt alleen op de tussenstations Groningen Europapark en Hoogezand en is daarmee ongeveer tien minuten sneller dan de stoptrein. In 2018 moet de trein gaan rijden. Met de sneltrein komt de verbetering van de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen weer een stap dichterbij.
De sneltrein gaat vijf keer in de ochtendspits rijden. Tweemaal per dag rijdt de trein door naar Leer. Met de extra sneltreinen rijden er tussen Winschoten en Zuidbroek 's morgens vier treinen per uur. Dat betekent dat treinen elkaar sneller moeten kunnen opvolgen. Hiervoor zijn aanpassingen nodig. Zo komt er op station Winschoten een extra perron. De veiligheid op het station wordt bovendien verbeterd door de huidige onbewaakte overgang te laten verdwijnen. De extra sneltrein moet gaan rijden zonder dat daarvoor extra treinen voor aangeschaft hoeven worden.
De provincie Groningen wil de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen verbeteren. In de toekomst moet het mogelijk worden om binnen twee uur met de trein van Groningen naar Bremen te reizen. Nu duurt zo'n reis nog twee uur en driekwartier. Om de treinverbinding te verbeteren zijn veel aanpassingen aan het spoor nodig, vooral in Duitsland. Hiervoor is veel geld nodig. Daarom is er een netwerk opgericht van Nederlandse en Duitse bestuurders uit de politiek en het bedrijfsleven die zich inzetten om het benodigde geld voor de verbetering van de spoorverbinding bij elkaar te krijgen.
De provincie Groningen heeft al 85 miljoen beschikbaar gesteld en kan daarmee al een aantal maatregelen nemen, zoals de sneltrein naar Winschoten. Hiervoor is bijna 26 miljoen gereserveerd. Eerder werd de dienstregeling naar Leer al verbeterd. Een betere verbinding tussen Groningen en Bremen heeft voordelen voor de economie, het onderwijs en het toerisme.
Nederlandse en Duitse Europarlementariërs gaan het belang van een verbeterde spoorverbinding tussen Groningen en Bremen onder de aandacht brengen in het Europees Parlement. Donderdag 26 juni spreken Europarlementariërs Matthias Groote van de SPD in Duitsland en Peter van Dalen van de ChristenUnie in Nederland hun steun hiervoor uit tijdens een bijeenkomst van de Eems-Dollard Regio (EDR) in Bad Nieuweschans.
De sneltrein gaat vijf keer in de ochtendspits rijden. Tweemaal per dag rijdt de trein door naar Leer. Met de extra sneltreinen rijden er tussen Winschoten en Zuidbroek 's morgens vier treinen per uur. Dat betekent dat treinen elkaar sneller moeten kunnen opvolgen. Hiervoor zijn aanpassingen nodig. Zo komt er op station Winschoten een extra perron. De veiligheid op het station wordt bovendien verbeterd door de huidige onbewaakte overgang te laten verdwijnen. De extra sneltrein moet gaan rijden zonder dat daarvoor extra treinen voor aangeschaft hoeven worden.
De provincie Groningen wil de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen verbeteren. In de toekomst moet het mogelijk worden om binnen twee uur met de trein van Groningen naar Bremen te reizen. Nu duurt zo'n reis nog twee uur en driekwartier. Om de treinverbinding te verbeteren zijn veel aanpassingen aan het spoor nodig, vooral in Duitsland. Hiervoor is veel geld nodig. Daarom is er een netwerk opgericht van Nederlandse en Duitse bestuurders uit de politiek en het bedrijfsleven die zich inzetten om het benodigde geld voor de verbetering van de spoorverbinding bij elkaar te krijgen.
De provincie Groningen heeft al 85 miljoen beschikbaar gesteld en kan daarmee al een aantal maatregelen nemen, zoals de sneltrein naar Winschoten. Hiervoor is bijna 26 miljoen gereserveerd. Eerder werd de dienstregeling naar Leer al verbeterd. Een betere verbinding tussen Groningen en Bremen heeft voordelen voor de economie, het onderwijs en het toerisme.
Nederlandse en Duitse Europarlementariërs gaan het belang van een verbeterde spoorverbinding tussen Groningen en Bremen onder de aandacht brengen in het Europees Parlement. Donderdag 26 juni spreken Europarlementariërs Matthias Groote van de SPD in Duitsland en Peter van Dalen van de ChristenUnie in Nederland hun steun hiervoor uit tijdens een bijeenkomst van de Eems-Dollard Regio (EDR) in Bad Nieuweschans.
Geen opmerkingen: