Mansveld wil Groningen helpen met rechtstreekse spoorverbinding Duitsland
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) reserveert 17 miljoen euro voor de grensoverschrijdende spoorverbinding Groningen – Leer / Bremen. Met de beoogde verbinding kan de reistijd voor treinreizigers tussen Groningen en Duitse steden uiteindelijk tot minder dan twee uur worden verkort.
Staatssecretaris Mansveld: ‘Door de reistijd te verkorten, brengen we Groningen en de Duitse steden dichter bij elkaar. Inwoners van beide landen kunnen zo bijvoorbeeld makkelijker aan het werk in het buurland.’ Het provinciebestuur van Groningen, dat zelf 85 miljoen euro reserveert voor de aanleg van de verbinding, vroeg eerder om een bijdrage uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport project ‘Grensoverschrijdend Spoorvervoer’.
Gedeputeerde Mark Boumans is blij met de reservering van het ministerie: ‘Met het verbeteren van de treinverbinding willen we de uitwisseling van werk, studie en recreatie tussen beide gebieden mogelijk maken. Een investering in deze verbinding geeft een enorme impuls aan beide regio’s en in het verlengde daarvan een goede verbinding tussen de metropolen Amsterdam en Hamburg. De bijdrage van het ministerie helpt ons verder dit doel te verwezenlijken.’ Een kwalitatief betere en rechtstreekse spoorlijn zal ervoor zorgen dat deze verbinding voor veel reizigers tussen Groningen en Bremen de aantrekkelijkste wordt. De trein kan zo ook op dit traject het duurzame alternatief voor de auto worden.
Om daadwerkelijk aanspraak te kunnen maken op het gereserveerde bedrag, moet de provincie voor 1 juli 2016 duidelijk maken wat de grootste problemen zijn met de huidige spoorverbinding, welke varianten voor de aan te leggen verbinding onderzocht zijn, wat de kosteneffectiviteit is en hoe de kosten over beide landen verdeeld kunnen worden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal de provincie ondersteunen bij het vinden van draagvlak en financiering in Duitsland. Ook zal het ministerie samen met ProRail, NS en regionale vervoerders onderzoeken hoe de belangrijkste stations die binnen het traject vallen op de spoorlijn kunnen worden aangesloten.
Staatssecretaris Mansveld: ‘Door de reistijd te verkorten, brengen we Groningen en de Duitse steden dichter bij elkaar. Inwoners van beide landen kunnen zo bijvoorbeeld makkelijker aan het werk in het buurland.’ Het provinciebestuur van Groningen, dat zelf 85 miljoen euro reserveert voor de aanleg van de verbinding, vroeg eerder om een bijdrage uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport project ‘Grensoverschrijdend Spoorvervoer’.
Gedeputeerde Mark Boumans is blij met de reservering van het ministerie: ‘Met het verbeteren van de treinverbinding willen we de uitwisseling van werk, studie en recreatie tussen beide gebieden mogelijk maken. Een investering in deze verbinding geeft een enorme impuls aan beide regio’s en in het verlengde daarvan een goede verbinding tussen de metropolen Amsterdam en Hamburg. De bijdrage van het ministerie helpt ons verder dit doel te verwezenlijken.’ Een kwalitatief betere en rechtstreekse spoorlijn zal ervoor zorgen dat deze verbinding voor veel reizigers tussen Groningen en Bremen de aantrekkelijkste wordt. De trein kan zo ook op dit traject het duurzame alternatief voor de auto worden.
Om daadwerkelijk aanspraak te kunnen maken op het gereserveerde bedrag, moet de provincie voor 1 juli 2016 duidelijk maken wat de grootste problemen zijn met de huidige spoorverbinding, welke varianten voor de aan te leggen verbinding onderzocht zijn, wat de kosteneffectiviteit is en hoe de kosten over beide landen verdeeld kunnen worden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal de provincie ondersteunen bij het vinden van draagvlak en financiering in Duitsland. Ook zal het ministerie samen met ProRail, NS en regionale vervoerders onderzoeken hoe de belangrijkste stations die binnen het traject vallen op de spoorlijn kunnen worden aangesloten.
Geen opmerkingen: