Utrecht en Gelderland voor treindienst Utrecht-Harderwijk
Er komt een nieuw onderzoek naar de mogelijkheid om de kwaliteit van de treinverbinding tussen Utrecht en Harderwijk te verbeteren. De provincies Utrecht en Gelderland zetten zich hiervoor in, samen met de betrokken gemeenten. Nu zijn de treinen vooral tijdens de spits erg vol en is de kwaliteit van de reis daardoor in de ogen van beide provincies te beperkt. Als oplossing wordt gedacht aan het laten rijden van 4 in plaats van 2 Sprinters per uur, als de haalbaarheid kan worden aangetoond.
Nu zijn de treinen vooral tijdens de spits erg vol en is de kwaliteit van de reis daardoor in de ogen van beide provincies te beperkt. Als oplossing wordt gedacht aan het laten rijden van 4 in plaats van 2 Sprinters per uur, als de haalbaarheid kan worden aangetoond.
Uit het onderzoek moeten meerdere nieuwe varianten voor de uitbreiding komen, eerder onderzochte varianten en oplossingen bleken onhaalbaar of onvoldoende verbetering te bieden. De eerste uitkomsten uit het onderzoek moeten eind 2014 bekend zijn, zodat begin 2015 besloten kan worden over mogelijke vervolgstappen.
Op het traject tussen Utrecht en Harderwijk komen meerdere spoorlijnen samen: Utrecht-Harderwijk, Utrecht-Baarn en Utrecht-Hilversum, waardoor het spoor al intensief gebruikt wordt. Dit maakt de te zoeken oplossing complex, omdat een verbetering op het ene traject niet mag leiden tot achteruitgang op het andere traject.
Nu zijn de treinen vooral tijdens de spits erg vol en is de kwaliteit van de reis daardoor in de ogen van beide provincies te beperkt. Als oplossing wordt gedacht aan het laten rijden van 4 in plaats van 2 Sprinters per uur, als de haalbaarheid kan worden aangetoond.
Uit het onderzoek moeten meerdere nieuwe varianten voor de uitbreiding komen, eerder onderzochte varianten en oplossingen bleken onhaalbaar of onvoldoende verbetering te bieden. De eerste uitkomsten uit het onderzoek moeten eind 2014 bekend zijn, zodat begin 2015 besloten kan worden over mogelijke vervolgstappen.
Op het traject tussen Utrecht en Harderwijk komen meerdere spoorlijnen samen: Utrecht-Harderwijk, Utrecht-Baarn en Utrecht-Hilversum, waardoor het spoor al intensief gebruikt wordt. Dit maakt de te zoeken oplossing complex, omdat een verbetering op het ene traject niet mag leiden tot achteruitgang op het andere traject.
Geen opmerkingen: