Rover: Af en toe 1e klas reizen wordt fors duurder
Rover heeft bij NS geprotesteerd over het afschaffen van de chipkaartmogelijkheid voor 2e klas abonnementhouders om één reis naar de 1e klas te upgraden. Vanaf 9 juli kunnen abonnementhouders alleen nog voor een hele dag een 1e klas toeslag aanschaffen, waardoor ze vaak fors duurder uit zijn. Reizigers met een abonnement worden hiermee benadeeld ten opzichte van OV-chipkaartgebruikers die op saldo reizen, deze groep kan wel naar wens van klasse wisselen.
Rover ontvangt veel klachten van reizigers met verschillende 2e klas vrij reizen abonnementen (trajectabonnementen, Dal Vrij, Weekend Vrij, etc), die nu nog regelmatig een papieren overgangsbewijs kopen om éénmalig in de 1e klas te reizen. Met het afschaffen van de papieren kaartjes per 9 juli verdwijnt ook het overgangskaartje en kan alleen nog voor een hele dag 1e klas toeslag gekocht worden. Wie bijvoorbeeld in de spits met een geldig abonnement van Amsterdam naar Amersfoort reist, kan nu nog voor € 5,70 een 1e klas upgrade kopen voor een enkele reis. Na 9 juli moet hij dan voor € 25 een hele dag toeslag kopen. Deze toeslag is ook te koop in varianten voor alleen de daluren (€ 15) of een weekenddag (€ 10).
Abonnementhouders betalen een hoog bedrag voor hun reisgemak, toch zijn deze vaste NS-klanten in de nieuwe situatie slechter af dan mensen die op saldo reizen. Die laatste groep kan desnoods meerdere malen per dag gebruikmaken van ‘klassewissel’ om afwisselend in de 1e en 2e klas te reizen. Rover vindt het onderscheid tussen deze reizigersgroepen een erg slechte zaak: “Er is geen enkele technische reden wat een klantvriendelijke oplossing voor de vaste klanten in de weg staat, de bereidheid bij NS lijkt simpelweg te ontbreken.”
Al in 2012 adviseerden de consumentenorganisaties negatief over het voornemen het overgangsbewijs af te schaffen. Rover heeft NS opnieuw gevraagd om een oplossing, zodat ook abonnementhouders éénmalig een 1e klas reis kunnen maken.
Rover ontvangt veel klachten van reizigers met verschillende 2e klas vrij reizen abonnementen (trajectabonnementen, Dal Vrij, Weekend Vrij, etc), die nu nog regelmatig een papieren overgangsbewijs kopen om éénmalig in de 1e klas te reizen. Met het afschaffen van de papieren kaartjes per 9 juli verdwijnt ook het overgangskaartje en kan alleen nog voor een hele dag 1e klas toeslag gekocht worden. Wie bijvoorbeeld in de spits met een geldig abonnement van Amsterdam naar Amersfoort reist, kan nu nog voor € 5,70 een 1e klas upgrade kopen voor een enkele reis. Na 9 juli moet hij dan voor € 25 een hele dag toeslag kopen. Deze toeslag is ook te koop in varianten voor alleen de daluren (€ 15) of een weekenddag (€ 10).
Abonnementhouders betalen een hoog bedrag voor hun reisgemak, toch zijn deze vaste NS-klanten in de nieuwe situatie slechter af dan mensen die op saldo reizen. Die laatste groep kan desnoods meerdere malen per dag gebruikmaken van ‘klassewissel’ om afwisselend in de 1e en 2e klas te reizen. Rover vindt het onderscheid tussen deze reizigersgroepen een erg slechte zaak: “Er is geen enkele technische reden wat een klantvriendelijke oplossing voor de vaste klanten in de weg staat, de bereidheid bij NS lijkt simpelweg te ontbreken.”
Al in 2012 adviseerden de consumentenorganisaties negatief over het voornemen het overgangsbewijs af te schaffen. Rover heeft NS opnieuw gevraagd om een oplossing, zodat ook abonnementhouders éénmalig een 1e klas reis kunnen maken.
Geen opmerkingen: