Eindhoven en Düsseldorf willen snelle treinverbinding
De burgemeesters Rob van Gijzel van Eindhoven en Thomas Geisel van Düsseldorf hebben vandaag in een gezamenlijke oproep aan de Nederlandse en Duitse regering gevraagd om concrete stappen te zetten voor het realiseren van een snelle rechtstreekse intercityverbinding van HSL kwaliteit. Die zou moeten lopen vanaf Den Haag/Rotterdam, via Eindhoven naar Düsseldorf.
Nederland en Duitsland zijn met een handelsvolume van circa 168 miljard euro economisch nauw verbonden met elkaar. Grensoverschrijdende relaties tussen steden zijn van groot belang om als kenniseconomie internationaal te kunnen concurreren. Maar de spoorverbinding tussen beide steden blijft volgens de burgemeesters ver achter bij wat economisch noodzakelijk is.
De totale Nederlandse export naar Duitsland bedraagt 105 miljard euro, andersom is dat 63 miljard euro (cijfers 2013). Zo’n 40 procent van de Nederlandse omzet gaat naar Nordrhein-Westfalen, op zijn beurt komt zo’n 30 procent van de totale Duitse export uit die deelstaat. Een groot deel van de Nederlandse export komt uit het Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg. Het gaat dan om hightech, tuinbouw en havengerelateerde goederen.
Volgens burgemeester Rob van Gijzel is de verbinding Eindhoven Düsseldorf meer dan een verbinding tussen twee steden: 'Vanuit Nederlands perspectief wordt de technologische hotspot Eindhoven verbonden met het Duitse HSL/ICE netwerk.'
Nederlandse en Duitse steden willen samen de concurrentie aan met metropolen in en buiten Europa. Per spoor zijn de Nederlandse en Duitse steden onderling slecht verbonden, dat gaat vooral om de huidige spoorverbinding tussen de Nederlandse steden Den Haag, Rotterdam, Eindhoven met Düsseldorf, hoofdstad van Nordrhein-Westfalen.
Nederland en Duitsland zijn met een handelsvolume van circa 168 miljard euro economisch nauw verbonden met elkaar. Grensoverschrijdende relaties tussen steden zijn van groot belang om als kenniseconomie internationaal te kunnen concurreren. Maar de spoorverbinding tussen beide steden blijft volgens de burgemeesters ver achter bij wat economisch noodzakelijk is.
De totale Nederlandse export naar Duitsland bedraagt 105 miljard euro, andersom is dat 63 miljard euro (cijfers 2013). Zo’n 40 procent van de Nederlandse omzet gaat naar Nordrhein-Westfalen, op zijn beurt komt zo’n 30 procent van de totale Duitse export uit die deelstaat. Een groot deel van de Nederlandse export komt uit het Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg. Het gaat dan om hightech, tuinbouw en havengerelateerde goederen.
Volgens burgemeester Rob van Gijzel is de verbinding Eindhoven Düsseldorf meer dan een verbinding tussen twee steden: 'Vanuit Nederlands perspectief wordt de technologische hotspot Eindhoven verbonden met het Duitse HSL/ICE netwerk.'
Nederlandse en Duitse steden willen samen de concurrentie aan met metropolen in en buiten Europa. Per spoor zijn de Nederlandse en Duitse steden onderling slecht verbonden, dat gaat vooral om de huidige spoorverbinding tussen de Nederlandse steden Den Haag, Rotterdam, Eindhoven met Düsseldorf, hoofdstad van Nordrhein-Westfalen.
Geen opmerkingen: