Geen verwarming, noch bankjes meer in Limburgse stations
De NMBS haalt de radiatoren en de zitbanken systematisch weg uit stationshallen van Limburgse steden zoals Hasselt en Sint-Truiden. Een tijdelijke ingreep, maar vele trouwe treinreizigers reageren verontwaardigd. “Zo hopen we het aantal ongewenste bezoekers, zoals daklozen en zatlappen, tot een minimum te beperken”, verklaart NMBS woordvoerder Paul Van Aelst.
De beslissing om zitbankjes en verwarming weg te nemen, werd genomen in samenwerking met de stad Hasselt, aldus Paul Van Aelst, regionale woordvoerder van de NMBS. “De zitbanken zullen spoedig terug verschijnen."
Het lokte alleszins heftige reacties op bij de NMBS-klanten. Een verontwaardigde treinreiziger diende alvast een klacht in. “Het is onaanvaardbaar en het is al lang winter”, meent een andere trouwe treinreiziger. “Mijn gezin en ik betalen honderden euro's per jaar voor degelijk treinverkeer in ons land. Zijn zitbankjes dan niet vanzelfsprekend?”
Eerder dit jaar besloot de NMBS om bepaalde stationshallen enkel tijdens de spitsuren toegankelijk te maken. Ter compensatie verschenen automaten op de treinsporen, maar dat schoot bij vele treinreizigers in het verkeerde keelgat.
De woordvoerder van de TreinTramBus-organisatie, Jan Vanseveren, spreekt van een aanslag op de comfort van de treinreiziger. De organisatie komt op voor de belangen van de reizigers en lobbyen al langer voor de zitbanken en de kleine onbemande stopplaatsen.
Meestal staan er wel schuilhuisjes en zitbanken, maar zijn er geen zitbanken in het schuilhuisje. Dat is een algemene regel bij Infrabel die tot voor kort verantwoordelijk was voor de perrons, maar die verantwoordelijkheid ligt nu bij NMBS. Tijdens de overlegmomenten bracht de organisatie de problemen ter sprake. Helaas tot op heden zonder succes.
De beslissing om zitbankjes en verwarming weg te nemen, werd genomen in samenwerking met de stad Hasselt, aldus Paul Van Aelst, regionale woordvoerder van de NMBS. “De zitbanken zullen spoedig terug verschijnen."
Het lokte alleszins heftige reacties op bij de NMBS-klanten. Een verontwaardigde treinreiziger diende alvast een klacht in. “Het is onaanvaardbaar en het is al lang winter”, meent een andere trouwe treinreiziger. “Mijn gezin en ik betalen honderden euro's per jaar voor degelijk treinverkeer in ons land. Zijn zitbankjes dan niet vanzelfsprekend?”
Eerder dit jaar besloot de NMBS om bepaalde stationshallen enkel tijdens de spitsuren toegankelijk te maken. Ter compensatie verschenen automaten op de treinsporen, maar dat schoot bij vele treinreizigers in het verkeerde keelgat.
De woordvoerder van de TreinTramBus-organisatie, Jan Vanseveren, spreekt van een aanslag op de comfort van de treinreiziger. De organisatie komt op voor de belangen van de reizigers en lobbyen al langer voor de zitbanken en de kleine onbemande stopplaatsen.
Meestal staan er wel schuilhuisjes en zitbanken, maar zijn er geen zitbanken in het schuilhuisje. Dat is een algemene regel bij Infrabel die tot voor kort verantwoordelijk was voor de perrons, maar die verantwoordelijkheid ligt nu bij NMBS. Tijdens de overlegmomenten bracht de organisatie de problemen ter sprake. Helaas tot op heden zonder succes.
Geen opmerkingen: